El Cafè de la Marina, Josep Maria de Sagarra

Pòrtic

«En El Cafè de la Marina he escrit un poema d’aire realista i pintoresc, amb una tendència més aviat cap a la fotografia que cap als símbols i les abstraccions. Jo sóc un enamorat de la Costa Brava del nostre país, especialment dels pobles veïns del Cap de Creus, i més encara del Port de la Selva. La vida dels pescadors i dels mariners d’aquells indrets la conec bastant, i ja fa molt temps que tenia ganes de dur-la al teatre, en una forma estilitzada i poètica, inventant un argument sentimental qualsevol i fent-lo viure dintre l’aire que respiren els pescadors empordanesos. L’argument és el que tindria menys importància; l’ambient i la vida del poble mariner damunt l’escenari és precisament allò que em temptava i volia jo resoldre dins d’una forma teatral. Després de temps de rumiar-hi se’m va acudir el tema de El Cafè de la Marina, un cafè de pescadors dintre del qual respira el pulmó de tot el poble.»

Josep Maria de Sagarra, “Unes paraules de J. M. de Sagarra. Una comèdia de mariners, que és un nou intent dintre del seu teatre”, La Publicitat, 14 de febrer de 1933

«Sagarra és un dels escriptors més endinsats a l’entranya viva del nostre país. Llegir una ratlla d’ell és com posar-se un corn de mar a l’orella: la seva ressonància és profunda i dilatada, i us sembla sentir-hi la bonior de la vida del nostre país.»

Josep Pla, Homenots. Quarta sèrie. Barcelona: Destino, 1975

 

«Lluny tot això, molt lluny, no en queda rastre, / i aquí fa un sol, i es veuen les antenes, / la fusta de les proes amorrades, / i els vidres del cafè, i la teva galta, / i els teus ulls de patir; no ho saps comprendre? / Què et penses que sóc jo?»El Cafè de la Marina, Josep Maria de Sagarra

 

Josep Maria de Sagarra és un clàssic de les lletres catalanes. El seu llegat literari abraça tots els gèneres. Al teatre aconseguí l’èxit amb peces com El Cafè de la Marina.
Tot i continuar les fórmules del teatre costumista del XIX, el lligam que Sagarra estableix amb temes universals (l’amor, la soledat, la pobresa, el desig d’una vida millor) i l’ús d’una llengua viva, rica i de caire popular (que modernitza el català literari), el van situar com un dramaturg amb una carrera sòlida. Sagarra, home de teatre, va saber connectar amb la majoria sense descuidar la factura literària dels textos.
El fet de llegir teatre, a més, exigeix un altre enfocament de la lectura, ja que treballem obres que han estat escrites per ser representades als escenaris. I, per tant, els joves lectors han de situar-se en un entorn interpretatiu més ampli.
Així, doncs, cal mostrar-los la importància de recitar en veu alta, de construir espais dramàtics, del pols establert entre autor/director, actor i públic, de les circumstàncies que permeten muntar una representació, és a dir, cal descobrir-los el text com a passaport al món del teatre.
Des d’aquesta perspectiva, volem apropar El Cafè de la Marina als alumnes amb una guia orientada al treball col•laboratiu i també amè. Hem distribuït les activitats segons els coneixements que els estudiants assoleixen en avançar en la lectura. Ara bé, podeu temporitzar-les segons les necessitats de la classe i del calendari.
Us oferim un seguit de propostes interactives i interdisciplinàries, amb què esperem motivar els alumnes i fer-los gaudir del procés lector. Les activitats autocorrectives permetran comprovar, en qualsevol moment, el grau d’aprofundiment en l’obra.
Per als exercicis que requereixen treball en línia, tal com indiquem a les activitats corresponents, us recomanem els recursos de Lecturanda o d’altres eines específiques que trobareu a la xarxa.
No deixeu de consultar l’edició de El Cafè de la Marina a Educaula per a més detalls quant a l’estudi de l’autor, l’obra i altres referències bibliogràfiques.