Tot llegint... 1984
Guardeu el Wordle i torneu-lo a mirar quan arribeu al final de la lectura. Anava gaire errada la vostra primera impressió?
Te'n donem un exemple a partir de sinònims i altres mots que es podrien derivar d'aquest exercici:
Aquí tens un retrat de
George Orwell a la BBC, la ràdio nacional anglesa:
Retrat d'Orwell.
Font:www.openculture.com
Sabies també que... Orwell va venir a Catalunya a lluitar durant la guerra civil? Com ell, van venir molts altres brigadistes a lluitar per la causa republicana i la llibertat del poble.
Saps què és un brigadista? I què hi feien anglesos, escocesos, nord-americans, italians, francesos etc. lluitant contra el bàndol franquista?
Aquí tens una imatge d'Orwell al front republicà:
Orwell wn la Guerra Civil.
Font: http://www.k-1.com/Orwell/site/about/pictures.html?expand=11#image
I, finalment, sabies que... Orwell ha estat un dels grans ambaixadors internacionals de Catalunya gràcies al llibre Homage to Catalonia, és a dir, Homenatge a Catalunya? Aquí pots veure una galeria de diverses cobertes del llibre en català i en anglès. De què et sembla que pot anar el llibre?
Segur que tot això t'ha despertat la curiositat! Busca més informació sobre aquest gran escriptor anglès i escriu-ne una biografia juntament amb els companys de classe. Aquí, a més, trobaràs moltes altres imatges interessants sobre Orwell.
Cada vegada que acabeu
un capítol, i de manera individual, poseu-hi un títol que us sembli escaient i
guardeu-ne la llista. Al final de la lectura poseu-los tots en comú en una
taula com la que us proposem. Quins són els títols més enginyosos?
Núm. de capítol |
Alumne: Educaula |
Alumne: |
Alumne: |
Capítol I de 1984 |
«El dietari» | ||
Capítol II de 1984 | |||
En acabat, dividiu la classe en dos grups per a un debat: un grup defensarà la conveniència de posar títols als capítols i l'altre defensarà tot el contrari. Abans de començar la discussió prepareu els arguments que us serveixin per defensar el vostre raonament. Busqueu altres exemples que us ajudin en la vostra defensa.
Simulació d'una pedra gravada amb els principis
d'Oceania de 1984.
Després entre tots creeu un pòster amb tres premisses totalment oposades i amb els quals tota la classe estigui d'acord i pengeu-lo a l'aula. Aquí en teniu un d'exemple:
Per completar l'exercici i continuar amb la lectura de 1984 us convidem a endevinar quina definició escau a cada un d'aquests mots?
Lema, Dogma, Principi, Premissa |
Concepte | Definició |
Punt de doctrina establert, com a cert, incontestable, fonamental. Normalment proclamat de manera autoritària. | |
Proposició que ja ha estat provada o donada com a certa i que serveix de base a un argument o discussió | |
Argument o tema d'una composició, que hom posa al seu davant com a títol o introducció | |
Proposició que és el fonament d'una deducció |
Winston
Frase o fragment | Interpretació |
Va agafar d'una lleixa una ampolla d'un líquid incolor amb una etiqueta blanca senzilla que deia: Ginebra Victòria [...] i una lleu embriaguesa produïda per la ginebra (p. 37 i 40) | Winston beu i la beguda pot ser sinònim d'evasió, de fugida per falta de seguretat personal o per la impossibilitat d'enfrontar-se a alguna cosa. |
Per a qui estava escrivint aquell diari? ... Per al futur, per als qui encara no havien viscut (p. 39) | Winston escriu un dietari, és a dir, busca una manera d'explicar-se què passa al seu voltant i potser si sap exposar-se la situació pot trobar una sortida al seu problema. |
Fes el mateix per a Julia.
Després resumeix amb poques paraules el caràcter dels dos personatges per tal que en tinguis una descripció breu i concisa.
i mira els 30 primers segons d'aquest clip:
El director de cinema Billy Wilder a la comèdia The appartment (1960) criticava, entre altres coses, un sistema de
treballar de l'època, impersonal, massificada i poc creativa. Orwell fa el
mateix però amb un to més amarg.
Des de la comèdia o des de l'anàlisi més amargant es poden fer crítiques semblants. Quina creus que, a vegades, pot donar més bon resultat?
Analitza el dibuix i el fotograma i fes-ne una comparació per escrit. Se t'acuden altres exemples de pel·lícules o textos que hagis llegit?
Aquests són el primer i l'últim dibuix que il·lustren l'edició de l'editorial Educaula de 1984.
Quina és la diferència entre tots dos? Podrien ser intercanviables? A primer cop d'ull potser sí però si has llegit la novel·la veuràs que l'il·lustrador ha sabut captar, amb pocs detalls, la diferència de la situació de Winston abans i després de la seva experiència amb 'Brien i Parsons.
Digues quina és aquesta diferència i després comenta, també per escrit, quin és el dibuix de tots els que surten a l'edició, que t'ha agradat més i per què. En trobes a faltar algun d'important? Quin? El sabries fer?
«L'objectiu del partit no era simplement de prevenir-se davant lleialtats mútues d'homes i dones que després no pogués controlar. El seu propòsit real i no declarat era eliminar tota mena de plaer de l'acte sexual. L'enemic no era tant l'amor com l'erotisme, dins del matrimoni i fora.» (p. 105 )
«Fins i tot la víctima de les purgues russes podia endur-se la rebel·lió tancada al crani mentre caminava pel passadís a l'espera de les bales. Nosaltres no, nosaltres fem perfecte el cervell abans de fer-lo volar a trossos. Al principal manament del vell despotisme era "Vós no fareu". El dels totalitaris "Vós fareu". El nostres manament és "Vós sou". Ningú que hàgim portat en aquest lloc s'aixeca mai contra nosaltres. Netegem tot ben net.» (p. 326)
Aquests són dos dels molts fragments que parlen amb concreció de la manera particular de governar el país i organitzar-ne la societat que té el Gran Germà. A mesura que vagis llegint vés anotant tots aquests fragments. Quan els tinguis tots marcats, rellegeix-los: ets capaç de fer un esquema del govern d'Oceania, les seves funcions i les seves tasques?
Dictadura, Despotisme, Totalitarisme, Nepotisme, Autoritarisme |
Concepte | Definició |
Manera d'exercir autoritat, imposa la seva voluntat, tirànicament, opressivament, brutalment. | |
|
Condició d'autoritari |
Sistema polític que reuneix en mans d'un grup o partit tots els poders de l'estat, no permet l'actuació d'altres partits, imposa la seva ideologia en tots els ordres de la vida del país i negligeix els drets humans en profit de la raó d'estat. |
|
|
Concentració de tot el poder en les mans d'un sol individu o d'un únic grup polític i eliminació per la força de tota expressió de discrepància i oposició. |
Abús de poder comès a favor de parents i d'amics |
Entre tota la classe busqueu la traducció de cada un dels ministeris i noms diversos que apareixen a la novel·la i expliqueu què són exactament. Podríem trobar alguns equivalents contemporanis?
Nom del ministeri | Funció de l'òrgan | Traducció real de les seves funcions | Un possible equivalent actual? |
Miniveri | Ministeri
de la Veritat. S'ocupa de les notícies, els espectacles, l'educació i les
belles arts.
|
És el ministeri de la mentida, ja que en realitat intenten falsejar totes les notícies del passat. | No, afortunadament no hi ha cap equivalent possible. Equivaldria al Departament de Cultura però les funcions són ben diferents |
Minimor
|
|||
Minipax
|
|||
Minimolt
|
|||
Novaparla
|
|||
Setmana
de l'odi
|
|||
«L'onzena edició serà la definitiva -va dir-. Estem emmotllant el llenguatge a la seva forma final. La forma que tindrà quan tothom no parli res més. Quan ho hàgim acabat, la gent com tu haureu de tornar a aprendre'l. Deus pensar, diria, que la nostra feina principal és inventar paraules noves. Gens ni mica! Al contrari, en destruïm piles i piles, centenars, cada dia. Estem descarnant el llenguatge fins a arribar a l'os! L'onzena edició no contindrà ni un sol mot que pugui esdevenir obsolet abans del 2050.» (p. 89)
- Què significa desproveir tota un grup social de les seves paraules?
- Què vol dir deixar de tenir aquella paraula que servia per dir magnífic i que ara ja no es pot dir?
- Creieu que és fàcil desproveir tota una societat d'una llengua i donar-n'hi una altra? Com explicaríeu que les comunitats immigrants acabin establint-se en petites comunitats al país d'acollida on es poden comunicar en la seva pròpia llengua? Penseu per exemple, en el cas de Chinatown de Nova York.
Aquí hi ha uns quants mots de la Novaparla, la nova llengua d'Oceania. Completeu la llista i creeu-ne de noves a partir de les que us donem.
- Novaparla
- Parlaescric
- Crimpensar
- Pensardoble
- Vaporitzar (a algú)
Com serien, seguint el model d'Orwell, les paraules següents?
- Política
- President
- Filiació
- Ajuda
- Societat
- Organització
- Oposició
- Rebel·lió
Seríeu capaços de crear vosaltres un nou llenguatge amb regles gramaticals i tot?
«Una bona part de la literatura del passat, no cal dir-ho, ja estava transformant-se en aquest sentit. Consideracions de prestigi feien desitjable preservar el record de certes figures històriques, alhora que s'adequaven les seves obres a la filosofia del Socang. Diversos escriptors com ara Shakespeare, Milton, Swift, Byron, Dickens i altres es trobaven, per tant, en procés de traducció. Quan aquesta tasca s'acomplís, els seus escrits originals, amb tots esl altres supervivents de la literatura del passat, serien destruïts. Aquestes traduccions eren una empresa lenta i difícil, i no s'esperava que s'acabessin abans de la primera o de la segona dècada del segle XXI. Hi havia també immenses quantitats de literatura merament utilitària -manuals tècnics indispensables i coses semblants- que calia tractar de la mateixa manera. Va ser, sobretot, per donar temps a aquestes feines preliminars de traducció que l'adopció final de la novaparla s'havia fixat en una data tan llunyana com l'any 2050.» (p. 389)
- Orwell tanca el llibre amb una explicació sobre el futur de la literatura. Per què?
- Quin paper atorga Orwell a la literatura en relació a la història i el futur de les generacions?
- Estàs d'acord amb el què hi diu? Raona el per què.
Recordes aquesta frase: «Winston es va despertar amb el mot Shakespeare als llavis.» p. 66. Et sembla que és casualitat que ja al començament aparegui Shakespeare?
Després a classe, organitzeu un debat en dos grups. Un grup ha de defensar la importància de la literatura com un vehicle per obrir els ulls als lectors i formar-los intel·lectualment. L'altre grup ha de defensar tot el contrari, és a dir: la literatura serveix per poc més que per unes hores d'evasió de la realitat.
Ara observa també aquesta galeria de fotos on hi
descobriràs 12 edicions diferents de 1984.
Quin és el motiu comú en gairebé totes?
Ara que ja n'has vist unes quantes, sabries fer-ne una de ben original? Raona el per què dels motius que decoren la teva coberta i després penja-la a la classe amb tota la resta. Quina és la més suggerent?
Escriu un text de 20 línies com a mínim donant la teva opinió sobre aquesta qüestió.
«La guerra és la pau; la llibertat és esclavatge; la ignorància és força» 1984, Georges Orwell
© Grup62
© 2010, Il·lustracions d'Estefanía Urrutia.