Durant la lectura
Font: http://www.iesesteveterradas.com
- Parar atenció al nou vocabulari i anotar-lo els mots més difícils en un document word col·laboratiu.
- Escriure al document col·laboratiu les definicions del lèxic nou.
- Fer un seguiment del ritme de lectura del grup i comprovar que tothom llegeix els capítols pactats al mateix temps.
Si, a més, obriu a Twitter un compte per al seguiment de la lectura, podreu piular en temps real el vostre grat o desgrat amb les històries de Roald Dahl, preguntar el que no entengueu, explicar quin és el vostre conte favorit i tots els comentaris al voltant de la lectura que se us acudeixin!
Repartiu entre tota la classe els contes de l'obra i, en grups de 3 o 4, anoteu com es comporten i què defineix els personatges del conte o dels contes que us hagin tocat. Després, confeccioneu-ne mapes i busqueu exemples per justificar les vostres conclusions.
Seguiu aquest model de mapa fet sobre
un dels personatges d'«Edward el Conqueridor». No oblideu completar-lo!
Quan tingueu els mapes fets, compartiu-los i compareu-los amb els dels vostres companys de classe. Hi ha característiques dels personatges dels contes que coincideixin? Per què? Quines conclusions extraieu dels personatges d'Històries imprevistes?
Escultura de cérvol amb bastida, Ben Long
Recupereu els contes assignats a l'activitat anterior. En els mateixos grups, observeu com s'estructuren les històries, com es desenvolupa l'acció a cadascuna i de quina manera es resol. Utilitzeu aquesta pauta:
- Plantejament
- Conflicte, nus del conflicte i clímax
- Desenllaç
En acabar d'analitzar l'estructura de
cada conte, anoteu-la i compartiu-la amb els vostres companys. Què tenen en
comú les bastides de les històries?
Confeccioneu
un quadre sinòptic col·laboratiu amb l'estructura bàsica dels contes de Roald
Dahl.
Fixeu-vos bé en les seccions clau que ha de tenir el
relat i també en el tipus de personatges de Roald Dahl per imaginar la vostra
pròpia «història imprevista». No oblideu pensar un bon títol i, sobretot, imaginar
un gir inesperat al final del conte!
La màgia dels
contes
Font: http://freestoriesforkids.com
Voteu els millors textos de la classe. Quin és el relat més versemblant? I el més trepidant? I el més imaginatiu? Publiqueu els més votats pels companys al web de Llegeix-me.
Llegiu aquest fragment d'«En William i la Mary», en què la Mary parla amb el doctor Landy sobre els gustos lectors d'en William quan ell ja només sobreviu a través del seu cervell i un ull:
«-Ja li puc avançar que tot ha anat força correcte, d'una manera o altra. De fet, molt millor que no m'esperava. No només és viu, senyora Pearl, sinó que a més està conscient. Va recuperar la consciència al segon dia. ¿No li sembla interessant?
La dona va esperar que el metge continués.
-I l'ull pot veure-hi. N'estem segurs perquè de seguida obtenim un canvi en les desviacions de l'encefalograma quan li ensenyem alguna cosa. I ara llegeix el diari cada dia.
-¿Quin diari? -va preguntar en un to rude.
-El Daily Mirror. Els titulars són mes grans.
-Odia el Mirror. Portin-li el Times.»
Per acabar d'apreciar la comicitat del fragment heu de preguntar-vos el següent: quina diferència hi ha entre llegir el Daily Mirror o el Times?
Aleshores, si hi ha humor negre, també n'hi ha de blanc? Busqueu-ne més informació per completar la definició d'aquest tipus d'humor i trieu-ne un o dos exemples de llibres, pel·lícules, sèries de televisió o d'altres manifestacions culturals en què es manifesta.
Us en donem un per començar:
Molts recursos
còmics d'Els Simpson es basen en l'humor
negre
Font:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Simpsons
Un cop tingueu la informació, elaboreu una definició comuna amb totes les vostres aportacions, seleccioneu els millors exemples i ompliu una fitxa col·laborativa com aquesta sobre l'humor negre:
Què és l'humor negre?
Definició: |
||
Exemples | Il·lustració | Explicació |
Els Simpson |
||
Cada encert són 20 punts i cada intent errat et restarà 5 punts.
1) «Es tractava d'un enorme rosbif. Es va col·locar damunt la taula, davant d'en Mike, que es va aixecar per tallar-lo i va començar a fer-ne llenques ben primes que va anar deixant gentilment als plats que la minyona havia de distribuir.»
Trossos llargs i estrets
| |
Engrunes
| |
Peces de carn enrotllades
|
Reflexions profundes
| |
Bosses amb gambes per al sopar
| |
Passa llarga
|
Cremar
| |
Amagar
| |
Assaonar
|
Fer un soroll sec
| |
Cremar
| |
Brillar
|
Encenall
| |
Restes de cendra
| |
Esquitx de foc
|
Atrapar per sorpresa
| |
Impactar profundament
| |
Amenaçar amb la mirada
|
Corregir
| |
Desmotivar
| |
Pressionar
|
Moviment fort i sobtat
| |
Sots al sòl
| |
Marejos típics de la travessa
|
Recompost
| |
Espatllat
| |
Enfortit
|
Copsar
| |
Agrair
| |
Esperar
|
1) «Acostava els ulls lentament, com de costat, amb una mena de moviment esmunyedís que em posava nerviós.»
Que llisca
| |
Que irrita
| |
Que mira directament
|
Resplendir
| |
Esfondrar
| |
Pudir
|
Ballar amb poques ganes
| |
Beure sense respirar
| |
Moure's d'un costat a l'altre insegurament
|
Que posen els pèls de punta
| |
Intensos
| |
Poc definits
|
Acollidor
| |
Pesant
| |
Divertit
|
Molt fort
| |
Per obligació
| |
Escàs
|
Senyar-se
| |
Fer un gest ridícul
| |
Somriure
|
Acomodat
| |
Nerviós
| |
Amb forma d'escarxofa
|
Caigut
| |
Ample
| |
Poc desenvolupat
|
Pot de gelea reial
| |
Model de negoci agrícola
| |
Habitacle d'una comunitat d'abelles
|
A Històries imprevistes trobareu noms de ciutats i altres localitzacions reals del món. Sabríeu situar-les en un mapa?
Font: http://www.1ststoptravelstore.com
En grups de 3 o 4, trieu un conte i feu una llista dels espais citats. Després, confeccioneu un mapa col·laboratiu amb totes les vostres aportacions. Marqueu al mapa els llocs amb una etiqueta que n'indiqui el nom, afegiu-hi una fotografia i la frase del conte on s'esmenta.
1) Els pares de Roald Dhal eren d'origen...
Noruec
| |
Alemany
| |
Eslau
|
Olaf i Astrid Dahl
| |
Karl i Alexandra Dahl
| |
Harald i Sofie Dahl
|
Edimburg
| |
Llandaff
| |
Dublín
|
Senyora Trefusis
| |
Senyora O'Connor
| |
Senyora Trunchbull
|
Repton School
| |
Cathedral School
| |
Eaton College
|
Nestlé
| |
Lindt
| |
Cadbury
|
Shell
| |
British Petroleum
| |
Repsol
|
1936
| |
1939
| |
1945
|
Commonwealth
| |
RAF
| |
Foreign Office
|
Washington
| |
Berlín
| |
Califòrnia
|
«La bella i la bèstia»
| |
«Winnie-the-Pooh»
| |
«Els gremlins»
|
Patricia Neal
| |
Eleanor Roosvelt
| |
Carol Smith
|
Dos fills
| |
Cinc fills
| |
Tres fills
|
Charlie i la fàbrica de xocolata
| |
James i el préssec gegant
| |
Les bruixes
|
En una butaca dins de la seva cabanya
| |
En un banc al jardí de casa, a prop d'un til·ler
| |
A la biblioteca de casa, envoltat dels seus llibres favorits
|
Edità les obres infantils i juvenils de Dahl
| |
Era l'advocat de Dahl
| |
Il·lustrà molts llibres de Dahl
|
1) Felicity Dahl, la segona esposa de l'escriptor, creà...
El Taller d'escriptura Roald Dahl
| |
El premi de literatura Roald Dahl
| |
La Fundació Roald Dahl
|
Mike Schofield i Richard Pratt
| |
Henry Snape i Arthur Westwood
| |
Cyril Boggis i Thomas Chippendale
|
Cols de Brussel·les i aranges
| |
Patates, pèsols i pastís de formatge
| |
Mongetes verdes, tomàquets i pastís de xocolata
|
Un cotxe Cadillac
| |
Una setmana de vacances a Itàlia
| |
Un rellotge d'or
|
Al pòquer
| |
Al bridge
| |
A la botifarra
|
Dues-centes lliures
| |
Cent lliures
| |
No hi participa
|
El professor de matemàtiques de William Perkins
| |
El director de l'escola de William Perkins
| |
El nen que maltractava William Perkins a l'escola
|
Chaïm Soutine
| |
Claude Monet
| |
Édouard Manet
|
Jacob Epstein
| |
Henry Moore
| |
Constantin Brancusi
|
Un potet de caviar fresc
| |
Un quadre de John Royden
| |
Una escultura de Henry Moore
|
Tres: un cocodril, un gat i un rinoceront
| |
Dos: un lloro i un gos
| |
Cap ni un
|
Times
| |
Daily Mirror
| |
The Guardian
|
Roma
| |
Londres
| |
París
|
Franz Liszt
| |
Piotr Ílitx Txaikovski
| |
Antonio Vivaldi
|
«–El que no entens –va continuar la Louisa– és que a casa nostra, mentre eres a fora, ha passat una cosa extremament emocionant, una cosa que fins i tot es podria dir... bé... gairebé transcendental.» «Edward el Conqueridor», Històries imprevistes, Roald Dahl
© Grup62