Us recomanem d’establir un calendari de lectura per llegir l’antologia. Decidiu quin ritme pot seguir tota la classe i quants poemes llegireu cada setmana.
Repartiu els poemes en diferents grups. Dins de cada grup hi ha d’haver un «responsable lector» d’una de les diverses seccions amb què s’hagi dividit Tempestat de flama. El responsable ha de distribuir la feina entre cada grup per tal que es facin les taques següents:
El fet que cada grup es faci responsable d’una part de la lectura i que hagi d’aportar la informació necessària per ajudar els seus companys de classe facilitarà que els alumnes desenvolupin un rol actiu durant la lectura i l’estudi de l’obra. Cal establir, des del començament, quantes setmanes hi ha per llegir els poemes i comprovar que se segueix el calendari pactat.
Si obriu a Twitter un compte per a l’obra (@Tempestatdeflama, per exemple o bé si ja teniu un compte obert de la classe, podeu utilitzar l’etiqueta #Tempestatdeflama), tothom podrà compartir-piular les impressions i dubtes que se’ls acudeixin durant la lectura, i és una eina actual que pot motivar els estudiants.
Recomanem d’esperar que els alumnes resolguin sols les qüestions que sorgeixin, i d’intervenir-hi només quan sigui estrictament necessari. Per confeccionar el document col-laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.
Si obriu a Twitter un compte per a la lectura de Tempestat de flama, podreu piular en temps real si l’antologia us agrada o us desagrada, compartir els vostres versos favorits i tots els comentaris que se us acudeixin sobre els poemes. Per confeccionar el document col-laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.
Per escalfar motors amb el vocabulari poètic de Rosselló-Pòrcel, comenceu tot esbrinant el significat dels mots subratllats en vermell:
Cal estimular els alumnes perquè busquin al diccionari les paraules que no coneguin, ja que és una clau important per a la comprensió lectora. I també us recomanem que n’estimuleu l’ús, per exemple fent un joc: quin alumne és capaç de fer una frase amb el màxim d’aquestes paraules i que tingui sentit. Recomanem la consulta en línia de: Diccionari de la llengua catalana Diccionari català-valencià-balear Diccionari d’Enciclopèdia
Havíeu fet servir cap d’aquestes paraules abans? Sense mirar, podeu lletrejar-les? Qui en diu més de memòria?
Amb les figures retòriques, els poetes reforcen l’expressivitat del missatge que volen transmetre. Quantes figures retòriques coneixeu? Poseu-vos a prova amb la llista següent: distingiu les figures d’altres conceptes que no ho són.
En grups, endreceu les figures retòriques depenent de si afecten la forma o el significat de les paraules, afegiu-n’hi tres més de noves, definiu-les i cerqueu-ne exemples als versos de Tempestat de flama. Després, organitzeu la informació en un cartell o en un plafó virtual. Compartiu-lo i publiqueu-lo a Scribd.
Per confeccionar el plafó digital us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Glogster, Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.
Per confeccionar el plafó digital us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Glogster, Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.
L’ideal de bellesa als poemes de Rosselló-Pòrcel segueix els patrons clàssics. Com són aquests models? De quines fonts procedeixen?
Inicieu la reflexió a partir dels quadres següents. Mostren una bellesa de tipus clàssic o contemporani? Atreviu-vos amb la classificació!
A continuació, en grups, cerqueu els versos de Tempestat de flama en què es descriu la bellesa femenina i, després, entre tots feu-ne un recull col-laboratiu.
Il-lustreu les vostres reflexions amb altres imatges pictòriques o fotogràfiques, i compareu-les amb les dels altres grups. Analitzeu les similituds i les diferències entre les vostres percepcions. En què coincidiu i en què no? Per què?
Recomanem, per a aquesta activitat, recuperar la distribució d’alumnes dels grups de «responsable lector», ja que amb la feina de lectura feta prèviament, la cerca d’exemples serà més efectiva i amb bon coneixement de causa. Per confeccionar el document col·laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.
Quin model de bellesa masculina correspon al model de bellesa femenina en la poesia de Rosselló-Pòrcel? Amb quines imatges de la història de l’art el repesentaríeu?
Diríeu que la representació visual de l’home segueix els mateixos patrons evolutius que en el cas de la dona?
Per confeccionar el document col•laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.
Els versos d’aquest poema han quedat trastocats per estrofes. Recomponeu-ne l’ordre tot seguint l’estructura del sonet. Pareu atenció a la mètrica i a la rima: us donaran pistes!
Els versos d’aquest poema han quedat trastocats. Recomponeu-ne l’ordre. Pareu atenció a la mètrica i a la rima: us donaran pistes!
Al lèxic de Rosselló-Pòrcel hi ha paraules que causen una impressió visual molt viva. Hem fet una tria de vocabulari que entra pels ulls, perquè fileu prim i lligueu cada mot amb la imatge corresponent.
Recomanem que continueu aquesta activitat tot proposant als alumnes que confeccionin un diccionari visual col•laboratiu amb el vocabulari que els hagi cridat més l’atenció en termes plàstics i visuals.
Per confeccionar el document col•laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.
Quines altres paraules afegiríeu a aquesta tria? Com són, en termes gramaticals i de significat, els mots que entren pels ulls?
Si ompliu els buits de les frases, tindreu totes les paraules de la sopa de lletres. Us donem les tres primeres lletres de cada paraula i un sinònim, perquè ho resolgueu en un tres i no res!
Un enigma visual: reconeixeu el títol del poema de Rosselló-Pòrcel?
En parelles, creeu el vostre enigma visual amb un altre poema de l’antologia. Podeu emprar el títol o imatges significatives dels versos. Feu-ne un recull col·laboratiu i presenteu-lo a classe. Qui desxifra més enigmes? Compartiu-los i publiqueu-los a Scribd
Per confeccionar l’exercici us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara un document Power Point.
Per confeccionar l’exercici us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara un document Power Point.
Els poemes de Rosselló-Pòrcel es caracteritzen pel treball d’orfebreria amb les paraules. La tria és meditada i precisa.
Al rebost de la poesia hi ha un bon diccionari on trobar el vocabulari del poema. Us proposem que hi entreu i cerqueu el sinònim, l’antònim o la categoria gramatical per a les paraules subratllades en negreta subratllat.
Aquesta activitat ha de servir per reflexionar sobre els mots més emprats per Rosselló-Pòrcel. Una anàlisi d’aquest tipus ajudarà els alumnes a entendre que, quan els experts afirmen que la poesia de Rosselló-Pòrcel és conceptual, abstracta, de caire intel•lectual, preciosista i amb lligams amb la poesia pura, es basen, pel que fa al nivell lèxic, en l’anàlisi del vocabulari. Els substantius i els adjectius, per exemple, subratllen aquests trets d’estil formal.
Com és el treball dels orfebres? Per què es pot comparar la poesia amb l’orfebreria? Observar els detalls lèxics és entrentigut, però... quan els experts afirmen que la poesia de Rosselló-Pòrcel és conceptual, abstracta, de caire intel•lectual, preciosista i amb lligams amb la poesia pura, sabeu en què es basen? Responeu des d’aquests tres punts de vista: pel que fa al vocabulari, a l’estudi minuciós i a la interpretació de la trià lèxica.
Ara que coneixeu la poesia de Rosselló-Pòrcel, en parelles trieu un poema significatiu de Tempestat de flama. A continuació, escriviu les paraules més rellevants de l’estrofa i creeu un núvol de paraules. No hi indiqueu el títol del poema.
Compartiu en un document col•laboratiu els núvols de tothom. Projecteu-lo a la pissarra i, entre tota la classe, endevineu els títols dels poemes!
Per als núvols de paraules us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Wordle. Com que per tal que la mida del mot coincideixi amb el seu grau de rellevància (com a l’exemple de la imatge), cal introduir-la un mínim de sis vegades a la finestra de composició del programa, us proposem que feu repetir alguns dels poemes. No tots els alumnes donaran la mateixa importància a les paraules rellevants i això us durà al debat i la reflexió: “hi ha tantes interpretacions com poemes”.
Si per confeccionar el núvol treballeu amb Wordle, les paraules més rellevants cal escriure-les diversos cops. Perquè la mida del mot coincideixi amb el seu grau de rellevància (com a l’exemple de la imatge), cal introduir-la un mínim de sis vegades a la finestra de composició del programa.