Us recomanem establir un calendari de lectura per llegir la novel·la. Decidiu quin ritme pot seguir tota la classe i què llegireu cada setmana.
Font: www.xarxaexplora.cat
Repartiu tots els capítols en diversos grups. Cada grup serà «responsable lector» d’un apartat de l’obra i en coordinarà la lectura. A més s’encarregarà de les tasques següents:
La figura del «responsable lector» permetrà als alumnes desenvolupar un rol actiu durant la lectura i l’estudi de l’obra. Cal establir, des del començament, quantes setmanes hi ha per llegir els capítols i comprovar que tots els alumnes segueixen el calendari pactat.
Si obriu a Twitter un compte, els alumnes podran compartir-piular les impressions i dubtes que tinguin durant la lectura, i és una eina actual que els pot motivar. Recomanem d’esperar que ells resolguin sols les qüestions que sorgeixin al microbloc, i d’intervenir-hi només quan sigui estrictament necessari.
Si obriu a Twitter un compte exclusiu per a la lectura de Tirant lo Blanc, podreu piular en temps real el grat o desgrat que sentiu en llegir l’obra, explicar els vostres episodis favorits i tots els comentaris que se us acudeixin al voltant de la lectura!
Aquesta adaptació de Tirant lo Blanc tracta els episodis amorosos de la història i se centra en els protagonistes principals de la novel·la.
Feu-ne un cens de personatges i elaboreu-ne un esquema de cadascun. Seguiu aquest model, que haureu de completar durant la lectura:
Conserveu els esquemes per posar-los en comú després de la lectura i respondre les preguntes següents:
Amb les respostes obtingudes i la informació compartida, elaboreu entre tots un esquema final de cada personatge.
Seria recomanable, al final de la lectura, concloure l’activitat comparant les visions que els alumnes aporten dels personatges i analitzar les similituds i les diferències de les seves percepcions.
Per fer els mapes conceptuals us recomanem que utilitzeu els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa com ara Word, Creately, Mind42 o Lovely Charts.
Per fer els mapes conceptuals us recomanem que utilitzeu els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa com ara Word, Creately, Mind42 o Lovely Charts.
Sabríeu dir el significat de les paraules subratllades en negreta? Intenteu esbrinar-lo pel context, sense mirar cap diccionari.
Perquè els alumnes assimilin el vocabulari, els podeu proposar una activitat per lletrejar les paraules en negreta sense mirar-les escrites. Es plantejaria com un repte per veure qui en lletreja més sense equivocar-se.
Havíeu fet servir cap d’aquestes paraules abans? Sense mirar, podeu lletrejar-les? Qui n’encerta més?
A les corts antigues hi havia mags i endevins que, amb tècniques diverses, miraven de preveure l’esdevenidor i la fortuna. Us heu plantejat el futur immediat de Tirant lo Blanc?
Peu: Bola de vidre
Font: http://printablecolouringpages.co.uk
Llegiu les prediccions que us proposem a continuació i decidiu si passaran, són probables, improbables o impossibles. Argumenteu les respostes.
Plantegem aquesta activitat com un exercici per estimular la intuïció lectora dels alumnes i perquè adquireixin una perspectiva global de la narració, més enllà dels episodis amorosos.
En reflexionar sobre les previsions de futur dels personatges, els estudiants es veuran obligats a establir fonaments argumentals i d’estructura narrativa, i faran deduccions més o menys bàsiques en funció del grau d’assoliment de coneixements.
Per estimular la participació dels alumnes podeu proposar-los de fer prediccions diferents, com un joc d’anticipació narrativa en què la capacitat deductiva i la imaginació van de la mà.
Quines altres prediccions se us acudeixen? Com veieu vosaltres el futur dels protagonistes? Afegiu tantes prediccions a la graella com us suggereixi la lectura.
Els àpats són importants i ben presents a la novel·la. Hi ha aliments, com els del ressopó de Carmesina, al capítol 231, que són fins i tot afrodisíacs. Trobeu deu paraules dels menús de Tirant lo Blanc en aquesta sopa de lletres.
Els jocs amb els miralls poden alterar la percepció de la realitat o mostrar-la tal qual és. Tots dos casos els trobem a Tirant lo Blanc. Indica en quins capítols.
Peu: Venus del mirall, de Velázquez
Font: http://commons.wikimedia.org
Amb els miralls s’introdueix en la novel·la el perspectivisme, un recurs literari pel qual s’obté més d’una lectura, o més d’una mirada, dels fets narrats. En els ulls de quin personatge s’emmiralla tota una escena amorosa?
En parelles, completeu el següent esquema sobre els moments de l’obra en què destaca el joc de perspectives. Tingueu en compte els tres episodis esmentats abans, i aporteu altres exemples similars que trobareu durant la lectura:
Compartiu amb els companys els vostres esquemes i reflexioneu en grup: què aporta el perspectivisme als episodis amorosos de Tirant lo Blanc?, considereu que els empobreix o que els enriqueix?
Un altre element característic del Tirant lo Blanc són els diferents registres lingüístics emprats pels personatges. D’una banda el llenguatge culte i retòric de la narració, de les descripcions o de les cartes i, d’una altra, els diàlegs i les converses de caire popular i jocós, que donen una rica textura discursiva a l'obra de Martorell.
La coexistència de registres d’índole diversa no desmereix la novel·la, ans al contrari, és un indici de modernitat i un senyal que l’obra trencava cotilles respecte dels tractats retòrics clàssics.
Així doncs, trobareu el llenguatge solemne de l’emperador o el galant dels cavallers, juntament amb l’erotisme i les facècies d’uns diàlegs que, pel grau d’atreviment expressiu, apunten l’estil i els temes de la literatura renaixentista.
Peu: Bodegó amb novel·les franceses i una rosa, de Vincent van Gogh
Font: http://commons.wikimedia.org
Nosaltres partim d’una versió adaptada de Tirant lo Blanc, que no va ser escrita originàriament per Joanot Martorell. Ha estat elaborada amb vocabulari d’avui per apropar la història als lectors actuals. Tot i això, els canvis de registre també són presents.
Detecteu si els fragments següents pertanyen a un registre culte o popular:
Quins trets lingüístics us han fet adscriure un fragment al registre culte o al popular? Per què?
Obriu un document col·laboratiu i, entre tots, ompliu-lo amb els elements rellevants d’aquests dos estils i més exemples de la novel·la. Podeu seguir un model com aquest:
Les escenes amoroses ocupen una sèrie important de capítols de la novel·la. Juntament amb la guerra, l’amor és un dels grans temes a Tirant lo Blanc.
Martí de Riquer, mestre i especialista en literatura medieval, assenyala que el tractament de l’erotisme a l’obra, incloent-hi les situacions més desimboltes, mai no és groller per la naturalitat amb què es reflecteix i pels components còmics i literaris que basteixen la narració.
Peu: Miniatura del Taccuino sanitatis (segle xiv)
Font: http://commons.wikimedia.org
Observeu la factura del llenguatge en els episodis amorosos i l’ús de recursos estilístics com la metàfora i els símbols, ja que el poder suggeridor i evocador de les paraules transmet l’abast de les accions.
Durant la lectura, confeccioneu un recull col·laboratiu amb totes les metàfores i símbols que fan referència a l’amor, l’enamorament o l’acte sexual. Agrupeu-los segons l’àmbit al qual pertanyen:
Peu: El jardí de les Hespèrides, de Frederic Leighton
Font: http://commons.wikimedia.org
Després, en grups, analitzeu tres metàfores i símbols en una fitxa que inclogui aquests aspectes:
Compartiu les fitxes amb tota la classe i resumiu-les en una presentació col·laborativa.
Per fer-ne la presentació us recomanem que utilitzeu els recursos de la Plataforma Lecturanda, un document Power Point col·laboratiu o qualsevol altra eina per treballar en xarxa com ara PREZZI.
Què era el jardí de les Hespèrides? Qui hi vivia?
Per fer-ne la presentació us recomanem que utilitzeu els recursos de la Plataforma Lecturanda, un document Power Point col·laboratiu o qualsevol altra eina per treballar en xarxa com ara PREZZI.
Escriviu, en parelles, tots els mots que se us acudeixin per definir un personatge de Tirant lo Blanc. Prepareu una endevinalla visual com la següent, sense indicar-ne el nom:
Amb les imatges, organitzeu una justa d’endevinalles a classe.
Qui n’encerta més? I quins honors rebrà per la gesta aconseguida?
Per fer els perfils dels personatges us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa com Wordle.
Feu notar als alumnes que, si treballen amb Wordle, les paraules més rellevants cal escriure-les diversos cops. Perquè la mida del mot coincideixi amb el seu grau de rellevància (com a l’exemple de la imatge), cal introduir-la un mínim de sis vegades a la finestra de composició del programa.
Per fer els perfils dels personatges us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa com Wordle.