Després de la lectura

Icona iDevice Allò que sí que s’esdevingué
Ara que ja heu llegit el text i coneixeu la història de l'Antic Testament, reflexioneu sobre les qüestions en què Quart canvia l'argument i per què? Per exemple:
  • Què aconsegueix Quart canviant una poma per una pera?
  • Quina mena de segona expulsió pateix Caïm?
  • Qui és Nara a l'Antic Testament, ho saps? Existeix?
  • Cap a quin món creus que van Caïm i Nara?
  • En quina mena de món es queden Adam i Eva?
  • Totes dues parelles conformaran un món que tard o d'hora confluiran, a mesura que vagin creixent i la Terra es vagi poblant. Quins dos móns actuals reflecteixen el de cada una de les parelles? Hi veus paral·lelismes? Quina mena d'home reflecteix Caïm?
Icona iDevice Tòpics femenins
Rellegim:

«Nara: Ja saps amb qui te les heus? Jo sóc molt poca cosa. Sóc una nena delicada, una toia... M'agrada guarnir-me i adornar-me, saps? A vegades m'imagino que m'he disfressat de... roser, sí, sí, de roser! [...] Oi que sí que sóc una beneita?»

Ara, reflexioneu a fons sobre les següents qüestions. Les preguntes estan ordenades de forma que segueixen el fil de la reflexió:

  1. Durant la lectura, no us han sorprès certs tòpics femenins? En recordeu algun exemple?
  2. Repasseu les descripcions que heu fet al bloc dels personatges (a l'exercici "Els personatges" de Durant la lectura) i confirmeu els tòpics femenins que retrata Oliver/Quart. A quina conclusió arribeu? Un home tan crític i progressista en tantes altres qüestions podia ser tan poc sensible a la qüestió femenina?D'altra banda, us sembla que a Pere Quart li interessa gaire aquesta qüestió o simplement vol dibuixar dues pàmfiles perquè així li ho demana el text que ha escrit?

Icona iDevice Tòpics femenins (2)
Després del debat de l'exercici anterior, feu aquest exercici en grups de 3 o 4 persones:  reescriviu el final de l'obra com si Nara hagués estat l'equivalent femení de Caïm, és a dir, com si Nara hagués estat també una dona amb caràcter i pensament i idees pròpies.

Icona iDevice El diable
Llegeix:

«Diable: No són visions, no, sinó amenaces certes i tremendes! Creu-me Eva. Ja saps l'interès que tinc a servir-te. (Declamatori). Des de la meva miserable gesta de la temptació i cada vegada que hi penso que vaig ser l'agent material de la teva caiguda -sota la parença d'un rèptil, cal dir-ho tot- espero amb vehemència i cerco infatigablement l'avinentesa de rehabilitar-me als teus bellíssims ulls, oh, Eva!» (p. 65)


Un diable simpàtic però amb una bona forca!
Font: www.webstore.fr/eze/village/ang/legend.htm
La figura del Diable a Allò que tal vegada... és potser, juntament amb Caïm, el personatge més interessant, per incoherent i perquè no segueix els tòpics.
  1. De què es penedeix exactament, el Diable?
  2. Creus que és casual que parli d'una manera tan pomposa? Saps què és la retòrica? Pots reescriure aquest text amb un llenguatge més natural?

Busca altres fragments que expressin aquest comportament ambigu del Diable, i pensa si Pere Quart el tracta amb simpatia. Et sembla que hi ha personatges que encarnen el tipus d'home que Quart menysprea? Raona la teva resposta.


Icona iDevice Descobrim Caïm
Llegeix:

«Sí, una historieta semblant a la de la serpent. Però així, digues, quin paper ens assignen a nosaltres, els homes? Estem a la mercè de qualsevol capritx diabòlic... ¿I com és que Jahvè tolera l'existència d'aquesta banda de criminals? No té prou poder per a anorrear-los? Satanàs contra Jahvè, i nosaltres entremig. Dos que es barallen i un tercer rep. ¿És bonic, això?» (p. 75)

Caïm és un escèptic i qüestiona la versió de l'Antic Testament. Repassa el text, recull els fragments en els quals Caïm es mostra així escèptic i digues quins passatges de l'Antic Testament posa en dubte.


Icona iDevice Els Noïm
Rellegim aquest fragment entre Caïm i Nara:

«Abans-d'ahir mateix el pare em va negar la carn del sopar perquè havia permès que Noïm i els seus germans m'ajudessin a fer el paller. Quin pecat hi ha, en això? ¿Per ventura els simis no són de Jahvè? Noïm sembla talment un de nosaltres, i només li falta parlar. Si jo tingués alguna hora lliure provaria d'ensenyar-li'n, i llavors potser comptaria amb un amic lleial.

Nara: És que el pare tem els simis. Són més colla que nosaltres, i és molt perillós ensinistrar-los, no fos cas que esdevinguessin homes de bo de bo. Llavors potser ens bandejarien i es farien amos de tot.» (p. 55)

En aquestes poques frases s'insinuen diverses qüestions interessants. Pere Quart planteja dues posicions clarament oposades sobre els Noïm, la conservadora d'Adam (que aquí parla en boca de Nara) i la més oberta, que és la de Caïm.

Reflexioneu sobre aquestes qüestions:
  • A quina situació actual podries traslladar aquesta escena?
  • Què vol dir Nara quan diu «no fos cas que esdevinguessin homes de bo de bo»? Què s'amaga entre les paraules de Nara? Pensa quin és el. veritable origen de les espècies i quin joc -amb ben poques paraules- planteja Quart en aquesta escena.
Feu un debat a classe.

Icona iDevice Joc d’oposicions
Entre les pàgines 75-78, Querub explica a Caïm la història dels seus orígens i la raó de la seva ala socarrimada. Rellegiu amb el vostre professor de Filosofia aquestes pàgines i obriu un debat sobre què us recorden aquestes paraules.
  • Quina és l'oposició fonamental que planteja Querub?
  • En realitat, l'oposició de què parla Querub és la base de la vida. Existirien les coses sense antagonismes?
  • De quin arbre prohibit no poden agafar cap fruit Adam i Eva? I de quin, segons Quart, sí que poden i això els convertiria a imatge de Jahvè?

Ara feu un requadre d'oposicions i anoteu totes les contraposicions que apareixen a Allò que tal vegada s'esdevingué.

Observeu, també, que Quart planteja el joc de les oposicions del Bé i del Mal d'una manera subtil i amb una frontera poc definida. És el diable dolent-dolent? i Querub bo-bo?

Icona iDevice Canviem de vestit, canviem d’escenari
Quart, al final de la nota introductòria on dóna les indicacions per a una posada en escena, acaba dient: "Malgrat aquestes indicacions, l'autor no posaria cap trava a un possible director perquè resolgués d'una altra manera el problema de la indumentària -i fins i tot el de la decoració.

Així doncs, Oliver/Quart ens convida a pensar un altre entorn per a l'escena i uns altres vestits per als actors. En grups de 3 o 4 companys penseu un espai geogràfic perquè l'escena es desenvolupi sense fer estrany i un vestuari diferent. Millor si primer ho dibuixeu tot, com fan els professionals, i després presenteu les vostres idees en un Power Point o un Slide Share.

Si voleu, després d'haver vist totes les propostes, podeu triar la millor i penjar-la al bloc.
Posa’t a prova
1) Joan Oliver va néixer el 1899 a...?

Terrassa
Sabadell
Barcelona

2) Els seus inicis com a periodista van ser a...

Diari de Sabadell
La Veu de Catalunya
El Periòdic Català

3) Qui van ser els tres fundadors del Grup de Sabadell?

Joan Oliver, Francesc Trabal i Avel·lí Artís Gener
Joan Oliver, Francesc Trabal i Armand Obiols
Joan Oliver, Armand Obiols i Joaquim Folguera

4) El Grup de Sabadell seguia les avantguardes i...?

Els moviments culturals novaiorquesos
La filosofia marxista
Les darreres tendències de la literatura francesa

5) El 1925 el Grup de Sabadell impulsa un projecte editorial que bategen com a...

El Mall
La Mirada
La Magrana

6) Amb quina obra Joan Oliver signa per primera vegada com a Pere Quart?

Amb els seus articles al Diari de Sabadell
Amb el recull de poesia Vacances pagades
Amb el recull de poesia Les decapitacions

7) Dins de la nova editorial, crea una col·lecció que es diu "El pi de les tres branques". Saps què simbolitza?

La unitat dels Països Catalans
El Vallès
Un homenatge a Miquel Costa Llobera i el seu poema "Lo pi de Formentor"

8) A quina ciutat llatinoamericana es va exiliar?

Montevideo
Santiago de Xile
Buenos Aires

9) Joan Oliver utilitza la pròpia classe social per fer-ne crítica i burla. A quina classe social pertanyia?

La proletària
La militar
La burguesia

10) Quin premi honorífic va rebre el 1970?

Premi d'Honor de les Lletres Catalanes
Creu Sant Jordi
Medalla d'Or de la ciutat

11) A què es va dedicar sobretot per sobreviure?

Al periodisme
A fer d'editor
A la traducció

12) A quin poema corresponen aquests famosos versos?

"En ma terra del Vallès,
tres turons fan una serra,
quatre pins un bosc espès,
cinc quarteres massa terra.
Com el Vallès no hi ha res."


«El meu país és tan petit»
«Corrandes d'exili»
«Tot l'enyor de demà»

13) Quina obra va escriure pels volts del 1936 i no es va representar -al Teatre Lliure de Gràcia- fins després de la seva mort?

La fam
El 30 d'abril
Allò que tal vegada s'esdevingué

14) En tornar de l'exili, quina editorial -que avui encara existeix- va dirigir?

Planeta
Proa
Empúries

15) Quina editorial publica el llibre guanyador de l'anual Premi Pere Quart?

La Campana
Proa
La Magrana

15) Què critica Allò que tal vegada s'esdevingué?

El franquisme
El marxisme
L'Esglèsia

16) Allò que tal vegada s'esdevingué és una obra vigent?

Sí, encara és vigent
No, avui dia és impossible de representar
Sí, però és evident que és un clàssic

17) Tots els personatges que apareixen a Allò que tal vegada s'esdevingué estan documentats a l'Antic Testament?

Sí, tots
No, tots no però sí la majoria
Només la meitat són inventats

18) Què és el «secret de l'ametller» de què parla Querub cap al final de l'obra?

Es refereix al miraculós floriment del bastó de Sant Josep en una mena de concurs entre joves per veure qui seria l'home de Maria
Es refereix a l'arbre que creix vora la cabana d'Adam i Eva
Es refereix a un altre dels arbres prohibits de l'Edèn

19) Què vol dir Caïm a el diable quan diu «Em trauràs un ull amb el teu torrapà!»?

Es refereix al l'escalfor que emet el diable i que torraria qualsevol cosa
Es refereix a la forca que duu el diable
Es refereix a les banyes, on s'hi podria posar una llesca de pa per torrar-la

20) Quin és el desencadenant que el final es precipiti i Caïm acabi fugint?

Un faisà d'or
Una poma
Una pera


«Però, dona! Sempre seràs la mateixa. ¿Per què et fiques allà on no et demanen?» Allò que tal vegada s’esdevingué, de Pere Quart

© Grup62