Durant la lectura
Com s'endevina, en aquestes quatre figures, qui és qui? Et diu res la iconografia amb què estan representats? Amb l'ajuda del professor, descobriu quins personatges s'amaguen en aquestes pintures i busqueu-ne altres exemples.
Foto 1: detall d'El judici Final, Michelangelo
Buonarroti. Font: Wikimedia Commons
Foto 2: Adam i Eva, Lucas Cranach 1513/15. Font:
Wikimedia Commons
Quantes maneres de dir "àngel" i "dimoni" coneixeu? Per què creieu que hi ha tantes formes diferents per referir-s'hi ? Satanàs, diable...? Àngel, querubí...? Plantegeu les vostres reflexions a classe i al final pengeu la conclusió de la discussió al bloc.
Infant Crist amb Joan Baptista i dos àngels,
Paul Rubens. Font: Angel Art, www.angelart1.com
"La diferència principal entre les dues versions es troba en el fet que, en la primera, Caïm caça un colom daurat, tot parodiant la figura de l'Esperit Sant, per oferir-lo a la seva germana" (i ja veureu com Abel intenta caçar un faisà daurat també per oferir-lo a la germana per tal de conquistar-la). Oliver ho justifica així: "...la caça del colom és un estirabot gratuït i demagògic, sense altre objectiu que el d'escandalitzar els carques i divertir els menjacapellans".
- Què és la demagògia?
- Què és un "menjacapellans"? I un "carca"? Creus que actualment es parla així? És gaire políticament correcte?
- Què és "l'Esperit Sant"?
- Has sentit a parlar mai de la Santíssima Trinitat? A la pàgina 17 de la introducció hi ha el fragment retallat pel propi Oliver de la primera versió. En reproduïm unes línies:
«Querub: [...] ara bé: ell sospita des de fa temps que Jahvè no és sol...
Caïm, sorprès: Que no és sol?
Querub: ...sinó que són tres. Tres persones... Tres persones, però una sola naturalesa.
Caïm: Que em pelin!
Querub: I a mi! És un misteri inefable...»
Com veus és un misteri "innegable"! És a dir, que encara no l'ha resolt ningú! Oliver en feia burla com ell mateix admet, i al final ho va treure.
En el cas de l'obra que tenim a les mans, Oliver utilitza precisament aquest esquema. A mesura que aneu llegint, anoteu quan us sembla que acaba una fase temàtica i se n'obre una altra.
- Podríeu fer-ne un esquema (potser en forma d'esquelet) i penjar-lo al bloc?
- Reflexioneu també sobre què és la "unitat de temps i acció" i com es reflecteix a Allò que tal vegada s'esdevingué.
ABEL
Adjectius que el defineixen | Accions que el defineixen | Allò que ell diu que el defineix |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Com és doncs Abel? |
- Autoritarisme
- Mite bíblic
- Crítica al conformisme
La majoria de vegades, Quart utilitza la burla o la ironia per carregar contra aquestes tres qüestions, encara que potser vosaltres trobeu més recursos secundaris i que us convidem a anotar.
Només començar, Querub i Caïm tenen aquesta conversa:
«Querub: Caïm no em plau el teu llenguatge. T'ha parlat la serpent, potser?
Caïm: Què dius, àngel? Ha! ha! ha! ¿Que també t'ho creus, tu que les bèsties parlen com nosaltres?»
Amb
aquest esquema o un de semblant, i en grups de 3 o 4 persones, aneu anotant
aquestes qüestions:
Tema | Frase/s on apareix irónicament |
Sobre què fa ironia |
«Adam, molestat, irònic: No has sentit quina parauleta? Aquí aviat no ens entendrem. Jo vaig fixar un vocabulari i unes regles [...]. Però aquest ximple, vinga introduir mots nous i vinga complicar el llenguatge.» (p. 51)
«Caïm: ... No recordo el nom que li va posar el pare. És a dir: ell se n'ha oblidat. Cada di està més flac de memòria. En realitat, allò del bateig de les bèsties a l'Edèn va anar de qualsevol manera: vull dir que no es va seguir cap mètode. Per això no em sorprèn la confusió que s'ha produït ... I ara ja no miro prim. Si no sé un nom l'improviso...» (p. 43)
- A quina realitat ens referim?
- Què representa Adam en qüestions de llengua? I Caïm?
- I actualment, lingüísticament parlant, qui podria ser Adam i qui Caïm?
«Adam: Una tarda, Eva va venir a contar-me que una serpent li havia parlat. Jo me'n vaig riure, és clar. Però la meva costella -com jo li dic a vegades- va insistir. El rèptil li havia assegurat que si menjàvem una fruita només de la Perera de la Vida, esdevindríem igual a Jahvè. "Però ell ho ha prohibit", vaig remarcar sense creure'n gran cosa. "No", va fer ella. "Ell ha prohibit menjar el fruit de la Pomera del Bé i del Mal, aquella que creix a deu passes de l'altra, la Perera de la vida.»
Font: Flor
de perer (esq.) i Flor de pomera (dreta). Font: rosada-abril.blogspot.com
Pere Quart s'ho fa venir bé perquè la història es repeteixi i Caïm s'arrisqui a la ira de Déu (Jahvè), per amor a Nara, a anar a buscar una pera a l'Edèn.
Quantes expressions coneixes al voltant de les fruites? Saps què volen dir? Aquí en tens un recull:
- Són figues d'un altre paner
- No anar de peres
- Partir peres amb algú
- Posar les peres a quarto
- Fer cara de pomes agres
- És una figa flor
- En temps de melons, ni missa llarga ni sermons
- Fer el préssec
- S'assemblen com un ou i una castanya
«Nara: Per què ets tan geniüt? Amb aquesta cara de tres déus em fas posar pell de gallina...
Caïm: L'Abel em treu de polleguera!
Nara: Pensa que és el nostre germanet i que no n'hi ha d'altre.
Caïm: Es envejós i enganxós com un gat falder. I sempre el tenim entre cames.»
Quantes expressions hi trobes en tan poques línies?
Pere Quart fa servir sempre moltes expressions populars i frases fetes. Les expressions tenen, pel cap baix, tres virtuts com l'amor de les tres taronges:
- Una llengua plena de frases populars és una llengua viva, i aquesta és una preocupació permanent de Joan Oliver.
- Les expressions donen quotidianitat i lleugeresa a un text que es podria fer molt pesat. Per exemple, si Quart posa en boca de Caïm: "Prepareu-vos a veure coses desacostumades. Hi sucareu pa!" aconsegueix fer-nos un personatge més proper a l'hora que divertit, oi?
- Una llengua viva és una llengua en evolució, i una llengua que evoluciona, acostuma a economitzar. Si no fos per la frase feta "sucar-hi pa" Caïm, hauria hagut de dir: "Ja veureu que interessants i divertides que seran aquestes coses!". Més paraules i menys atractiu.
2) Ara fes una frase amb cada una d'aquestes tres expressions
- Cornut i pagar el beure
- A tu, totes et ponen
- Un quadre de bona factura
3) Fes una llista de les expressions que facis servir més sovint i compara-les amb els teus companys de classe.
1) Diuen que Verdaguer travessava els camps de rostoll descalç
camps de graveta
| |
camps de blat segat
| |
camp acabats de plantar
|
l'obertura vertical
de la terra
| |
la cova
| |
el penya-segat
|
crim
| |
festa
| |
bestiesa
|
és una perla
| |
és poc capaç
| |
és guapíssima
|
vi
| |
aigua amb gas
| |
vermut
|
amor
| |
admiració
| |
mania
|
va coix
| |
no recorda bé les coses
| |
parla a poc a poc
|
gandul
| |
curt
| |
beneit
|
desmaiar
| |
posar a plorar
| |
atabalar
|
salta
| |
xerra molt
| |
canta
|
«Però, dona! Sempre seràs la mateixa. ¿Per què et fiques allà on no et demanen?» Allò que tal vegada s’esdevingué, de Pere Quart
© Grup62