Abans de la lectura

Icona iDevice Víctor Català?
Què en sabeu, de Víctor Català? Era efectivament un escriptor? A més dels Drames rurals, coneixeu altres obres seves?

Feu una pluja d'idees i anoteu tot el que en sabeu. En els exercicis següents veurem si anàveu desencaminats o no.

Icona iDevice Descobrim alguna cosa més de Caterina Albert
Després de la pluja d'idees descobrim amb profunditat qui és Víctor Català/Caterina Albert:
  1. Vegeu la primera part d'aquest vídeo: Caterina Albert / Víctor Català, el jo contra l'entorn
  2. Després, en grups de 3 o 4, cerqueu informació a la xarxa i, entre tots, aneu escrivint una biografia del personatge. Millor si ho feu en un document col·laboratiu. No oblideu de posar-hi els enllaços trobats i algunes imatges que trobeu interessants.
  3. Us n'ha quedat una bona biografia? Ara que heu aprofundit en la vida de l'escriptora, es confirmen les vostres aproximacions inicials?

Una jove Caterina Albert.
Font:
http://www.escriptors.cat/autors/albertc/portadaalbertgran.jpg
Icona iDevice Pseudònims de ploma
Quan es va saber que una jove de l'Escala de nom Caterina Albert era autora d'un conte tan esgarrifós com La infanticida es va produir l'escàndol. Això, i el fet que autors a qui admirava i amb els quals mantenia correspondència, com Joan Maragall, tenien problemes a causa de la seva identitat femenina, Caterina Albert va donar vida a Víctor Català.

Però el seu cas no és únic. N'hi va haver molts d'altres al llarg de la història que coneixien el recel que produïa en la societat el fet que escrivissin, pintessin o composessin. Tanmateix, també hi ha hagut homes que han tingut la necessitat de crear-se un pseudònim per raons d'allò més diverses.

Us proposem, ara, que relacioneu la llista següent de pseudònims amb el nom real corresponent.

A continuació, feu una mica de recerca i ompliu aquesta taula col·laborativa en què indicareu quins autors van triar el seu pseudònim per ocultar la identitat sexual, quins altres perquè necessitaven un nom artístic i quins per resguardar-se en l'anonimat. Potser hi ha noms que funcionen en més d'una columna; en aquests casos, cerqueu el motiu principal que va impulsar l'autor o l'autora a fer el canvi i assigneu el seu nom només en una de les opcions.

Pseudònims per ocultar la identitat sexual Pseudònims com a nom artístic o eufònics Pseudònims per a mantenir l'anonimat
     







Quines conclusions podeu extreure de la taula veient com hi queden repartits els noms?

Icona iDevice Escriptores
Coneixeu altres escriptores catalanes de finals del XIX? I del segle XX? I d'altres països?

Ho van tenir fàcil, les dones, per dedicar-se a l'escriptura professional? Per què sí o no? Podríeu establir semblances i diferències entre aquestes autores i l'experiència de Caterina Albert?

Per començar, descobriu els noms de les dones de les fotografies -si no les coneixeu ja- i tindreu quatre bons exemples.

 

Cerqueu informació a la xarxa i a la biblioteca més propera i prepareu una presentació col·laborativa sobre les dones que van poder dedicar-se a la literatura professionalment entre final del segle XIX i la primera meitat del XX. N'hi ha moltes? Per què creieu que és això?

Icona iDevice Un rere l'altre
Ara que ja esteu més familiaritzats amb la biografia de Caterina Albert/Víctor Català, podeu dir quin ordre segueixen aquests fets de la seva vida?


Dibuix fet per Caterina Albert quan era una nena.
Font: http://www.escriptors.cat/autors/albertc/pagina.php?id_sec=632








































  1. Presideix els Jocs Florals de Barcelona i pronuncia el discurs «De civisme i civilitat».
  2. Publica els relats Ombrívoles.
  3. Editorial Selecta publica la primera edició de les Obres completes.
  4. Antoni Alarcón li fa classes de dibuix, pintura i escultura.
  5. Recopila una sèrie d'articles autobiogràfics sobre temes domèstics a Mosaic III.
  6. Trenca amb el ruralisme amb Un film (3.000 metres).
  7. Josep Carcassó i Miquel Sitjar descobriren la seva vocació literària i l'animaren a publicar Lo cant dels mesos.
  8. Escriu un recull de contes en castellà titulat Retablo.
  9. Guanya el premi Fastenrath amb Solitud.
  10. Escull el pseudònim de Víctor Català.
  11. La novel·la Solitud apareix com a fulletó de la revista Joventut.
  12. Agafa el pseudònim Víctor Català del protagonista d'una novel·la que estava escrivint: Calze d'amargor.
  13. Publica alguns poemes a l'almanac L'Esquella de la Torratxa com a Virgili Alacseal.
  14. Passa deu anys al llit sense patir cap malaltia.
  15. Guanya els Jocs Florals d'Olot amb la poesia «El llibre nou» i amb el monòleg La infanticida.
  16. Publica les narracions de Vida mòlta.
  17. Escriu a Joan Maragall i li diu: «Lo treball literari és, per a mi, un derivatiu, un conhort i una salvació».
  18. Publica les narracions de Mare balena.
  19. Publica una altra entrega de drames rurals a Caires vius.
  20. Accepta ser nomenada membre de l'Acadèmia de Bones Lletres.

 

  

Icona iDevice Prosa modernista
Si repasseu el text que fa de pòrtic a aquesta guia, recordareu que Jordi Castellanos explica que dels Drames rurals són «el resultat dels principis estètics de la narrativa modernista».

Per què? Quins són els trets d'identitat de la narrativa modernista? I els principals autors i autores que s'identifiquen amb aquest estil?


Vitrall del Palau de la música catalana.
Font: http://www.enciclopedia-catalana.com/fototeca/fotog/A002384.jpg

En parelles, feu un quadre sinòptic amb els elements configuradors de la prosa modernista i els seus representants. Poseu en comú els treballs a classe i feu-ne un esquema col·laboratiu amb la informació més rellevant.
Icona iDevice El poder d’una imatge

Abans de llegir, mireu bé la portada del llibre: què us transmet?; què representa?; com imagineu els Drames rurals?; qui és el pintor del quadre i com el titulà?; com relacionaríeu la seva producció amb la de Caterina Albert?


Font: http://www.globalgallery.com/prod_images/600/77124.jpg

Compartiu les vostres opinions en un plafó digital col·lectiu com el Wallwisher o en un document col·laboratiu.

Icona iDevice Aparelladors (1)
Llegeix amb atenció els fragments següents. A sota, trobaràs els títols dels contes als quals corresponen. Caterina Albert ens dóna les claus per descobrir-ho fàcilment.


Paisatge rural.
Font:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Heretatdegu%C3%A0rdia.jpg

Títols dels contes:

  • "En Met de les Conques"
  • "Idil·li xorc"
  • "Parricidi"
  • "Daltabaix"
  • "El pastor"
  • "La vella"
  • "L'empelt"
  • "Agonia"
  • "Ombres"
  • "L'explosió"
  • "Nochebuena"
  • "L'enveja"
  1. «Els xiscles de les veïnes, entrant com coets dins de la cambra, esglaiaren la Doloretes, que d'un sol bot se plantà en la finestra. En aquell mateix punt i abans de que ella tingués temps de llançar un ai!, el carro, furient, passava sobre el Llombric, envestia l'avi Palau i s'estimbava per la bauma del torrent enmig d'una cridòria espantosa. La Doloretes tirà el cap enrera, obrí els braços en creu i caigué desplomada als peus del llit.»


  2. «La mirada de la malalta, ja apagada i cega, se regirà cap a una banda i altra amb un esglai astorat, de por infinida, com si vegés esbatanar-se de tots costats les portes del més enllà i volgués escapar-se del Destí. Amb una contracció violenta, furiosa, enfarfegà la roba sobre son pit, destapant-se les cames fins als genolls; li mancava l'alè.»


  3. «A les set del matí, quan la jove havia tret la padrina, encar el sol no donava en aquella banda de porxo, encarat entre llevant i migdia, però a les deu ja estava ensenyorit de més de la meitat, i la pobra velleta, de cara a l'horitzó, plantada com una mòmia en la cadira baixa, en la que la tenien esclavitzada sos membres morts i inútils, es rostia de viu en viu.»


  4. «-Tens raó... I que, per ser tan bell empeltador, l'avi Ordis s'hi va ben lluir amb aqueix empelt! Tenia el gènere de bona mena i va encastar-hi brotall de la més bacona...
    I l'home del blat de moro, satisfeta sa vanitat per la comparança que havia tret, esclafí una gran rialla, ensenyant totes les dentasses grogues i les genives de color de vi, com un cavall quan seïna.»



  5. «-Voleu esmorzar, Josep, que ens ho partirem?
    Volia contestar que no, per modos; però li mancà coratge i allargà ses dues mans cap a la Laia. Els dits li tremolaven, i el cor també. Va rebre aquella mitja torrada amb la companyia fent un estrany barboteig, com si trenqués a riure o a plorar, i les babes se li escorregueren pitrera avall com una pluja de goma líquida.
    -Déu vos ho pac, Laia, a fe...! Més de dos anys que no n'he tastades...
    I la mirà enternit: aquell bon cop li havia tocat el cor.»


  6. «En Nasi meditava. Amb la vara creuada darrera l'esquena i passada per les anses dels braços i amb el sarró prenyat de pa i vi, amb l'aire indiferent de costum, anava avall, darrera les ovelles, sense adonar-se de res i fent voltar, hala, hala, els catúfols de pensament.»


  7. «La gent, amb tot, devia errar-se, perquè un dia, amb escàndol i sorpresa general, va saber-se que l'estrafet gallimarsot havia tingut una criatura. Els escolans contaren que, de nit negra, la més vella de les Conques havia anat a la rectoria i després a l'església, seguida del senyor rector, que li feia cara de ferro i no parava de marmotejar entre dents paraules d'enuig.»


  8. «Mes... va passar un any, després un altre, sens un menut senyal; i marit i muller, impacientant-se, van sentir que l'angúnia els corprenia; son anhel, a poc a poc, va concentrar-se, va anar fent-se tossut i es tornà idea fixa. En aquell punt lo poble olorà el drama, i, amb son instint pervers de bèstia inferior, clavà l'urpada al punt que més dolia i els anomenà Forros, lo motiu pregoner de sa desgràcia.»


  9. «El Titet va ajocar-se vora el llit, i, mullant son ditet d'argila en la sang de sa mare, començà a pintar ratlles sobre les rajoles.
    Un cop romput el foc, esclataren les exclamacions com ruixats de bales.
    En la cambra s'hi aixecà un guirigai. Totes les dones parlaven alhora de matar, de penjar, d'esquarterar...»


  10. «Perquè En Pere Anton, el veí del cap del carrer, era un cap-roig, gandul com una estaca i jugador com un cadell, que deixava als mals llocs tot lo que podia haver i feia veure la padrina a la seva pobra dona. Quan la nit de Nadal, que era la més arriada per a les juguesques, feia cap a casa, no devia tenir un clau a tret d'ungles.»


  11. «Durant un moment quedà esmaperdut; després, ràpid, debategant, s'ajupí i posà en el galze de la porta aquell bulto que havia dut sota la brusa, embolicat en un mocador de butxaca lligat dels quatre becs, i per entre quines arrugues sortia una cueta de cordó gruix. Si en aquell punt l'hagués vist son antic principal, no l'hauria conegut: groc com un difunt, petant de dents i amb els pèls de celles i bigoti drets com els d'un raspall.
    Tot arrupit, encengué un misto, però, com tremolava, va apagar-se-li; n'encengué un altre, i lo mateix; per fi, amb el tercer logrà calar foc a la cua del cordó.»


  12. «La nova, sorprenent, retrunyí com un toc de trompeta, i llavors s'esbrinà per primera vegada que aquell home era un perdulari que lluny del poble s'ho havia malbaratat tot no se sabia de quina manera i que tacaven sa vida misterioses clapes negres que mai s'havien sospitat i que potser mai se lograria esclarir-les del tot.»
  

Icona iDevice Aparelladors, sí. Creatius també? (2). Exercici a casa
Ara que ja saps quin títol que correspon a cada un dels fragments de l'exercici anterior, sabries endevinar-ne els arguments? 


Tinter. Font: http://www.galitoon.com/castellano/imgs_contenido/contacto_tintero.jpg

Tria el fragment que més t'hagi agradat i pensa quina història l'acompanya. No cal que sigui gaire llarg, però sí que tingui una història coherent amb el que has après fins ara de Víctor Català.

Després comparteix amb la classe la història que has pensat i vota la que t'agradi més de totes les històries exposades.

Al final de la lectura, veurem qui s'ha acostat més al conte real. Això no treu mèrits al text que hagi agradat més a la classe, eh!
Icona iDevice Descripcions i descripcions
A "La prosa modernista" has treballat els elements configuradors d'aquest estil literari. Els tens presents? Recordes també el que caracteritza la prosa realista? Fes-ne un repàs aquí.

Ara llegeix els fragments següents:

1. Narcís Oller, La Papallona

«Sa figura ben proporcionada i no molt alta, com la dels nostres muntanyesos, revelava força i robustesa. El seu vestir senzill, la manera graciosament descuidada de portar el bolet i l'americana, li daven més aires d'artista que no pas d'estudiant de lleis. Una barba finíssima i rossenca adornava son rostre ovalat, suavitzant les dureses del relleu de ses faccions cantelludes de sàtir. Tenia el front bombat, i, molt sovint, sos cabells, caragolats i tossuts, se li despenjaven per ell com les corretjoles que engarlanden els penyals. Sos ulls, negres i expressius, com sos llavis, molsuts i elàstics, eren els més dòcils esclaus de son esperit. Quan s'enardia, aquells li flamejaven; quan suplicava, se li omplien de suau dolcesa. No mirava ni escoltava que no se li estarrufés o clogués el nas, talment com si, per a ell, el so, la llum, les mateixes idees, anessin carregats d'olors, o com si, per una extremada sensibilitat d'olfacte, se li estremís ja a les més insignificants vibracions de la matèria, a la simple modulació de la paraula.»

 

2. Víctor Català, Drames rurals, "L'empelt"

«La nit era rúfola i espessa, i, encar que feia lluna, la tapaven sovint amples nuvolades negres que s'arrossegaven mandrosament d'una banda a l'altra del cel. L'aire era pesat, com si s'acostés tempesta, i de tant en tant ratxes isolades de vent de grop feien rossolar sobre la paret de la caseta les branques de la figuera del pati del costat, amb un ric-rec agre, d'ungles que esgratinyessin, i estremia d'improvís l'espai, com un crit d'alerta, un cant de gall, inquiet i penetrant.


El Noi, avesat de ficar-se al llit d'horeta, de seguida agafà son i per a distreure's destapà el fanal i es posà a escoltar tots els remors de fora; per sort, passaven colles de fadrins baladrejant al llarg del carrer per a cridar l'atenció de les minyones retirades, i els seus bruels alegres el deixondaven a ell i la faró del gresol, que pampalluguejava, tota resplendenta, com si volgués prendre part en l'esvalot.»

 

Què és el que distingeix una descripció realista d'una de modernista?

Per respondre a la pregunta, potser et pot ajudar una graella com la que et proposem a continuació i omplir-la amb exemples dels fragments. Després, redacta de forma argumentada la comparació dels dos fragments.

Fragment
Veu narrativa
Elements simbòlics
Figures retòriques
Anàlisi objectiva/
subjectiva de la situació
Narcís Oller
       
Victor Català        

 

 

 

 

 

 

Icona iDevice En blanc!
Descobreix quines paraules han desaparegut d'aquest fragment d'"El pastor". Les paraules són les següents:
  • Glapita
  • Dia
  • Enruna
  • Llop
  • Desnia
  • Revòlver
  • Vinyes
  • Esbandeixen
  • Daurades
  • Miraments
  • Àngels
  • Ramada
  • Ferreny
  • Gana
  • Pasturen
  • Particulars
«El pastor del Pirineu té per enemic natural el : el de l'Empordà, l'home. Molt sovint, ademés del ganivet amb tatxes fa seguir un per lo que puga succeir; i amb aquestes dos de la guarda -revòlver i ganivet- i amb el gos i malcarat que darrera seu, el pastor fa lo que li dóna la reial , a la llum del i sense . Amb la fruita primerenca hi refresca sa gola, i quan n'està fart la llença i escalfa a cops de peu; les parets per caçar un conillet novell o per fer pas a la ; se fica descaradament en els tancats i ses ovelles sembrats tendres, esbrollen olivars i , abandonen farratges, esparcets i userdes a punt de dall... Del pastor, com del cavall d'Àtila, pot ben dir-se que allà on trepitja l'herba.»
  

Icona iDevice Digue’m com parles i et diré d’on ets
Als Drames rurals trobareu moltes paraules de l'àmbit rural. Aquí en teniu uns exemples. Busqueu el significat dels mots següents i empreu-los per escriure un text en cadena. La vostra història explicarà les impressions d'un noi de ciutat que arriba al mas dels oncles durant l'estiu per ajudar-los amb les tasques agrícoles.


Agricultor. Font: Galeria d'imatges de Word.


Sarró
Rúfol
Pelleringa
Esllanguir
Estovar
Batzegar
Bassal
Llot
Bardissa
Bauma
Còdols
Podall

Tràmec
Corriolet
Esparverat
Rosec
Ubriac
Glever
Escamot
Pellofes
Orellana
Gavadal
Ombradius
Esca

Esquella
Esgarip
Estadant
Farratge
Catxassut
Embull
Arborava
Cleda
Rostoll
Llostreja
Moixaina
Esplet

Pensa que alguns d'aquests mots els pots fer servir de manera metafòrica.



«Darrera la porta de la cambra, amagat en l’ombra, un home –En Pere Anton– test, immòbil, com si fos de fusta, se la mirava fixament, amb ulls que relluïen verdosament en la foscor, com ulls de mixtura.» Drames rurals, de Victor Català

© Grup62