Durant la lectura

Icona iDevice La brúixola fàustica
Per llegir Faust necessitaràs una bona brúixola de navegació lectora. A continuació et donem unes pautes perquè comencis a construir la teva brúixola fàustica.

L'obra de Goethe té dues parts:

Primera part: Faust ancià se sent desencantat amb la vida perquè ha fet molts esforços, tots en va, per conèixer-la i allunyar els homes de la misèria. A punt de suïcidar-se, uns records dolços d'infantesa li revifen les ganes de viure. Poc temps després, Mefistòfeles, el diable, se li apareix i li proposa un pacte a canvi de la seva ànima. El dimoni ofereix a Faust els plaers, la saviesa i els èxits que no va aconseguir al llarg dels anys d'estudi: la totalitat de l'existència. Ell accepta i signa el pacte amb sang.

Tots dos inicien un viatge sense límits en l'espai i el temps. Per rejovenir Faust i perquè frueixi de la nova vida amb més intensitat, Mefistòfeles li dóna l'elixir que prepara una bruixa. Durant les seves peripècies, Faust s'enamora d'una donzella jove i senzilla que es diu Margarida i que correspon al seu amor. Tanmateix, el desenllaç de la seva relació serà tràgic.

Segona part: es divideix en cinc actes. Mefistòfeles i Faust continuen a la recerca dels plaers mundans en espais tan allunyats i diferents com l'edat mitjana nòrdica i l'antiga Grècia. En aquesta etapa, els salts espaciotemporals són abundants. Qui es posi la capa màgica de Mefistòfles podrà viatjar en el temps. Així viuran nombroses aventures i coneixeran personatges famosos de la història i la mitologia.

D'una banda l'acció se situa en un estat en crisi, i Faust i Mefistòfeles en volen ajudar l'emperador. De l'altra, hi ha les escenes del viatge a Grècia en què Faust descobreix novament l'amor en els braços de la bella Helena.

Al llarg dels cinc actes de la segona part desfila una multitud de personatges al·legòrics, figures mitològiques i monstres, fins i tot un home creat artificialment que cobra vida plena gràcies a l'amor.

I, atenció, quan el dimoni pensa que és a punt de guanyar l'ànima de Faust, tindrà una bona sorpresa!

Els pols de la brúixola de navegació lectora han d'apuntar l'un, cap al tema del destí de l'home i l'altre, cap a les dualitats que estructuren l'obra (per exemple, l'oposició romanticisme-classicisme), perquè la recerca de l'equilibri a partir de la síntesi dels contraris és un fonament de Faust i del pensament de l'autor.

Ara et toca a tu: quins altres eixos hi trobes per acabar de construir la brúixola i orientar-te durant la lectura?

Icona iDevice Descobrim l’estructura
Com s'estructura Faust? A més dels actes, quines altres subdivisions hi ha? A mesura que avanceu en la lectura, anoteu la que us sembli que és la línia argumental de l'obra, recordant d'utilitzar l'esquema següent:
  • Acció principal
  • Diferents episodis

Podeu proposar-vos un calendari i cada setmana avanceu unes pàgines. Quan acabeu cada acte comenteu quines són les històries paral·leles que s'hi expliquen i quin és l'argument principal, i aneu-ho penjant al bloc.

Icona iDevice La primera impressió
Faust és una lectura complexa que, a més, té molts personatges que formen part de la tradició mitològica o biblíca. Si els coneixeu per endavant, sabeu bé qui són i els identifiqueu amb facilitat, la lectura serà molt més fàcil!

Us hem fet una llista molt completa de tots els que hi surten. Són molts, però si us els repartiu entre tots els companys de classe no serà una feina tan difícil.

Us proposem que, de primer, els agrupeu segons estiguin vinculats a la mitologia, a la història, al camp de l'al·legoria simbòlica, o si són protagonistes originals de l'obra. I després feu-ne una breu explicació amb l'ajuda de la xarxa, enciclopèdies, diccionaris de mitologia, bestiaris. No us oblideu de remenar el llibre de Faust per cercar respostes.

Faust
Emperador
Wagner
Els fornits
Dama vella
Zeus
Frosch
Batxiller
Tisífone
Esperança
Erudit
Joglar
Mefistòfeles
Filèmon
Linceu
Realista
Dama jove
Psil·les
Idealista
Forquias
Xènies
Poll ressucitat
Cavaller
Prudència
Herald
Astròleg
Un esquitx d'estrella
Arquitecte
Diplomàtic
Cortesà
Homúnculus
Gran canceller
Gran reboster
Peneios
Brander
Esfinx
Arquebisbe
Canceller
Laquesis
Galatea
Titània
Forquíades
Nereides
Menelau
Credencer
Dogmàtic
Oberon
Altmayer
Branca d'olivera fruitada
Noi auriga
Faunes
Sàtir
Gnoms
Gegants
Patge
Escèptic
Grifó
Làmies
Gran mariscal
Puck
Quiró
Ariel
Tritons
Driade
Seïsmos
Els atrotinats
Nimfes
Ímules
Protofantasmista
Marsos
Dòrides
Paris
Anaxàgoras
Proteu
Siebel
La bruixa
Cloto
Marta
Orèada
Forcus
Bacus
Margarida
Tales
Nereu
Mariscal
Plutus
Àtropo
Helena
Baucis
Febos
Camerlenc
Parques
Sirenes
Liseta
Eufròsine
Esculapi
Aquil·les
Foc follet
Ícar
Pàntalis
Euforió
Corifea
Por
Valentí
Làmies
Els faents
Generalíssim
Tresorer
Orèada
Fàmul
Pater extaticus
Corètides
Pater profundus
Pater seraphicus
Doctor marianus
Magna peccatrix
Mulier samaritana
Maria Ægiptiaca
Mater Gloriosa
Deute
Aglàia
Hegèmone
Pigmeus
Sobrenaturalista
Empusa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Us en posem un exemple molt gràfic que podríeu fer per als personatges principals i tenir-los penjats a classe. Per a la resta de personatges podeu feu breus descripcions. L'important és que entre tots decidiu com voleu fer els resums i que us ajudin en el procés lector:


Icona iDevice En el camí de la lectura de Faust
A continuació et plantegem unes quantes preguntes, la resposta de les quals segurament encara desconeixes. A mesura que llegeixis, trobaràs la resposta a alguna d'aquestes preguntes que són qüestions claus per seguir millor la lectura.

Llegeix-les amb atenció abans de començar la lectura, repassa-les quan siguis a la meitat i també en acabar. T'ajudaran a conduir-te en el camí de Faust.

  1. Per què Faust és una obra intemporal i avui la considerem una lectura clàssica?
  2. Per què Déu deixa Mefistòfeles temptar Faust?
  3. A quins artificis màgics recorren Mefistòfeles i Faust per aconseguir els seus objectius?
  4. Faust sempre necessita ajuda de Mefistòfeles? Hi ha moments en què Faust sembla tenir més poder que el diable?
  5. Quins punts en comú i quines diferències hi ha entre les dues amants de Faust? Com retrata l'obra les diferents figures femenines?
  6. Com arriba a la plenitud de la vida Homúnculus, l'home artificial, i per què?
  7. En alguna escena de la segona part hi ha indicis de penediment de Faust per haver traït Margarida?
  8. La curiositat humana empeny Faust a un desig de coneixement físic i espiritual il·limitat, fins al punt de pactar amb el diable. Quins extrems troba una persona quan persegueix el coneixement profund del món i de la vida? Creus que s'han de considerar l'ètica i la moral per davant dels objectius científics?
  9. Al llarg de l'obra, Faust es presenta com un savi, com un home apassionat, com un personatge cruel o, fins i tot, com un heroi d'intencions nobles: qui és l'autèntic Faust? Et sembla un personatge pla i ben definit?
  10. Penses que hi ha una lliçó moral més enllà de les aventures de Faust i Mefistòfeles?

Icona iDevice Somni d’una nit fàustica (1)
A la comèdia de Shakespeare, Oberon, Titània i Puck són éssers del món màgic. Com passava amb els déus de l'antiguitat clàssica, la seva conducta, juganera i impulsiva, tenia repercussions sobre els humans i sobre el món físic.

Llegeix aquesta famosa escena d'El somni d'una nit d'estiu (1594-1597), en què es produeix la baralla entre Oberon i Titània, reis de les fades.

Compara el fragment amb l'episodi de la primera part de Faust en què intervenen Oberon, Titània i Puck: quines semblances i quines diferències trobes en la construcció de l'escena i el tractament dels personatges? Per què Goethe recupera alguns caràcters de l'obra de Shakespeare en aquest moment precís de Faust? En quin mes de l'any tenen lloc el fragment de Faust en què apareixen aquests personatges, i el El somni d'una nit d'estiu (para atenció al títol original de la comèdia en anglès)?

Escriu una reflexió sobre la influència d'El somni d'una nit d'estiu en la primera part de Faust i fes-ne la comparació.

Després, comparteix amb els companys de classe les teves reflexions, tot penjant el text al bloc de la classe.
Icona iDevice Col·leccionem dites i frases cèlebres
A Faust hi ha moltes dites i frases cèlebres que podeu citar fora del context del llibre per expressar idees, sentiments, per als quals potser no tenim les paraules adequades. Una bona dita acompanya un consell, consola o anima un amic, i també dóna pes als arguments (sobretot si és de Goethe!). Les dites tenen un valor intemporal, com per exemple:

«Només mereix la llibertat
-i així mateix la vida- aquell qui té l'aptesa
de conquerir-la cada dia
enrondat de perills, de la infantesa
a la maturitat, i enllà fins a ésser vell,
sempre feiner.»

(Acte cinquè, pàgina 502)


Què us sembla que vol dir? Mentre llegiu Faust, subratlleu les dites que us agradin més i copieu-les en un document de Word col·laboratiu per tal que, entre tota la classe, pugueu tenir una bona llista. Al costat podeu intentar explicar amb les vostres paraules què volen dir aquestes dites.


Icona iDevice Amor més enllà del paper
Hi ha parelles d'enamorats llegendàries que transcendeixen els límits de la literatura, del temps i de l'espai. La història de Faust i Margarida n'és un exemple. En coneixeu d'altres?

En grups de tres, busqueu parelles literàries famoses i feu una presentació amb Power Point, en què assenyalareu el nom dels enamorats, l'obra a què pertanyen, una imatge pictòrica de la parella i totes les qüestions que considereu rellevants. Si altres escriptors o artistes han refet o modernitzat les històries d'aquestes parelles, anoteu-ho també. Per exemple, Maria i Tony a West Side Story són una recreació de Romeu i Julieta, els amants més famosos que va crear William Shakespeare.

 


«Faust i Margarida», de James Jaques Joseph Tissot (1836 - 1902).


Icona de Pregunta iDevice Prova de vocabulari
A Faust hi ha un lèxic molt variat. Us recomanen que apunteu les paraules noves per buscar-les al diccionari. Sabríeu dir el significat de les paraules subratllades en negreta? Intenteu esbrinar-lo primer pel context, sense mirar al diccionari.

Si no n'heu encertat prous a la primera us recomanem que refresqueu la pàgina i hi torneu abans de mirar les solucions. Quan hàgiu acabat la lectura, podeu tornar a fer l'exercici per confirmar si heu après o no vocabulari nou.

 

Tu ja ets més prop de mi, Esperit de la Terra
dins ta xardor de vi novell devinc més fort
per fer-me amb els goigs i els horrors terrenals [...].

  
Ardor
Frescor
Amargor
Dolçor

No pas als déus -ja ho veig-: als cucs que la petjada
del passant agrumolla, sóc semblant.
  
Alegrar
Molestar
Formar grumolls
Fer mal

[...] i amb els meus actes daré fe de com
la dignitat d'un home no tem dels déus l'altura,
ni l'abat la fantàstica paüra
del passadís estret voltat d'infern.
  
Vegetació
Visió
Gran por
Foscor

Assacia'm els ulls. Jo te la cercaré,
aquesta galindaina. Si podies
dur-la sota cobert, oi que no te'n doldries
  
Estri de cuina
Adorn
Instrument musical
Tipus de col·liri

Ni em cal tant compliment, si m'abelleix.
Irem d'un foc a l'altre. Tu segueix.
Jo sóc com el qui endega
el casori, tu ets el pretendent.
  
Despertar un desig
Avorrir
Ofendre
Acaronar

Ara em direu, la recompensa
que als de ma cort vaig a donar,
cadascú com l'esmerçarà.
  
Guanyar
Perdre
Emprar (diners)
Oblidar

L'antic camí és un garbuix hòrrid:
quan he vingut, tot ras i sòlid,
i ara s'hi adreça l'enderroc.
  
Drecera
Forat
Paisatge
Embolic

[...] valent i amb mònita ha assolit
que els forts esperin ordres seves
i a un signe l'obeeixin.
  
Astúcia
Torpor
Força
Alegria

Nosaltres alenem tot just els nostres
accents, com toca a un esperit;
aleshores vosaltres
els doneu cos.
  
Encoratgem
Respirem
Apaivaguem
Construïm

Obrir espaiosa estada a milions
d'homes, si no segurs, actius i lliures:
ve't aquí el meu deler.
  
Projecte
Passió
Visió
Patiment

Icona iDevice Quin tòpic!
En la literatura, particularment la clàssica, és habitual trobar temes tipificats. Se'n diuen tòpics i n'hi ha molts de diferents. L'art d'un escriptor s'aprecia, entre d'altres raons, per l'ús dels tòpics i per com els fa seus. A Faust, en trobareu una gran varietat elaborada amb molta destresa.

Sabeu explicar en què consisteixen els següents tòpics? Busqueu entre tots un exemple de Faust per a cadascun. Afegiu tots els exemples en un document de Word col·laboratiu i tindreu un repertori de tòpics literaris!

  • El jove i l'ancià                                
  • Locus eremus
  • Locus amoenus                                
  • Invocació de la natura
  • Contemptus mundi                          
  • El món a l'inrevés
  • Carpe diem                                       
  • La vida com a camí
  • Beatus ille                                        
  • Ubi sunt?
  • La vida com a viatge marítim      
  • La mort com a coneixement de Déu

Trobeu aquests tòpics als missatges que us envolten en el vostre dia a dia? Per exemple, als anuncis de la televisió, a les revistes o als llocs web?


Icona iDevice Cercadors de metàfores, traductors de la imaginació
Recordeu què és una metàfora? Segur que a mesura que llegiu n'heu anat trobant? Cerqueu i trieu les vostres metàfores preferides i traduïu-les amb imatges. Podeu fer una presentació amb Prezi col·laborativa sobre les metàfores a Faust i la podeu penjar, si us sembla bé, a Slideshare amb un enllaç al bloc de la lectura.

Vegeu-ne un exemple:

 

"Per a entaular-se a la vida / qualsevol país va bé".

 

Icona iDevice L’elenc de l’obra
Com sabeu, a Faust hi ha una rica galeria de personatges: quins són els protagonistes? En parelles o en grup, us recomanem que feu mapes conceptuals dels personatges principals de Faust en què assenyaleu el seu paper a l'obra i d'altres trets característics. Empreu Word o Creately per als diagrames.



Icona iDevice Faust i el seu univers
A mesura que avancis en la lectura veuràs que Faust recorre molts indrets del món; del real, del mític i de l'inventat. A mesura que llegeixis vés anotant els llocs que apareixen a la novel·la i classifica'ls en tres columnes segons el tipus de lloc que siguin.

Al final de la lectura, i amb alguns companys de classe, pots dibuixar els tres mapes, tot marcant-hi els llocs principals i afegint en cada punt tota la informació que hàgiu trobat.



«El fet ho és tot; la glòria, buidor» Faust, de J. W. Goethe

© Grup62