Durant la lectura
L'obra de Goethe té dues parts:
Primera part: Faust ancià se sent desencantat amb la vida perquè ha fet molts esforços, tots en va, per conèixer-la i allunyar els homes de la misèria. A punt de suïcidar-se, uns records dolços d'infantesa li revifen les ganes de viure. Poc temps després, Mefistòfeles, el diable, se li apareix i li proposa un pacte a canvi de la seva ànima. El dimoni ofereix a Faust els plaers, la saviesa i els èxits que no va aconseguir al llarg dels anys d'estudi: la totalitat de l'existència. Ell accepta i signa el pacte amb sang.
Tots dos inicien un viatge sense límits en l'espai i el temps. Per rejovenir Faust i perquè frueixi de la nova vida amb més intensitat, Mefistòfeles li dóna l'elixir que prepara una bruixa. Durant les seves peripècies, Faust s'enamora d'una donzella jove i senzilla que es diu Margarida i que correspon al seu amor. Tanmateix, el desenllaç de la seva relació serà tràgic.
Segona part: es divideix en cinc actes. Mefistòfeles i Faust continuen a la recerca dels plaers mundans en espais tan allunyats i diferents com l'edat mitjana nòrdica i l'antiga Grècia. En aquesta etapa, els salts espaciotemporals són abundants. Qui es posi la capa màgica de Mefistòfles podrà viatjar en el temps. Així viuran nombroses aventures i coneixeran personatges famosos de la història i la mitologia.
D'una banda l'acció se situa en un estat en crisi, i Faust i Mefistòfeles en volen ajudar l'emperador. De l'altra, hi ha les escenes del viatge a Grècia en què Faust descobreix novament l'amor en els braços de la bella Helena.
Al llarg dels cinc actes de la segona part desfila una multitud de personatges al·legòrics, figures mitològiques i monstres, fins i tot un home creat artificialment que cobra vida plena gràcies a l'amor.
I, atenció, quan el dimoni pensa que és a punt de guanyar l'ànima de Faust, tindrà una bona sorpresa!
Els pols de la brúixola de navegació lectora han d'apuntar l'un, cap al tema del destí de l'home i l'altre, cap a les dualitats que estructuren l'obra (per exemple, l'oposició romanticisme-classicisme), perquè la recerca de l'equilibri a partir de la síntesi dels contraris és un fonament de Faust i del pensament de l'autor.
Ara et toca a tu: quins altres eixos hi trobes per acabar de construir la brúixola i orientar-te durant la lectura?
- Acció principal
- Diferents episodis
Podeu proposar-vos un calendari i cada setmana avanceu unes pàgines. Quan acabeu cada acte comenteu quines són les històries paral·leles que s'hi expliquen i quin és l'argument principal, i aneu-ho penjant al bloc.
Us hem fet una llista molt completa de tots els que hi surten. Són molts, però si us els repartiu entre tots els companys de classe no serà una feina tan difícil.
Us proposem que, de primer, els agrupeu segons
estiguin vinculats a la mitologia, a la història, al camp de l'al·legoria
simbòlica, o si són protagonistes originals de l'obra. I després feu-ne una
breu explicació amb l'ajuda de la xarxa, enciclopèdies, diccionaris de
mitologia, bestiaris. No us oblideu de remenar el llibre de Faust per cercar respostes.
Faust Emperador Wagner Els fornits Dama vella Zeus Frosch Batxiller Tisífone Esperança Erudit Joglar Mefistòfeles Filèmon Linceu Realista Dama jove Psil·les Idealista Forquias Xènies Poll ressucitat Cavaller Prudència Herald Astròleg Un esquitx d'estrella Arquitecte Diplomàtic Cortesà Homúnculus Gran canceller |
Gran
reboster Peneios Brander Esfinx Arquebisbe Canceller Laquesis Galatea Titània Forquíades Nereides Menelau Credencer Dogmàtic Oberon Altmayer Branca d'olivera fruitada Noi auriga Faunes Sàtir Gnoms Gegants Patge Escèptic Grifó Làmies Gran mariscal Puck Quiró Ariel Tritons |
Driade Seïsmos Els atrotinats Nimfes Ímules Protofantasmista Marsos Dòrides Paris Anaxàgoras Proteu Siebel La bruixa Cloto Marta Orèada Forcus Bacus Margarida Tales Nereu Mariscal Plutus Àtropo Helena Baucis Febos Camerlenc Parques Sirenes Liseta |
Eufròsine Esculapi Aquil·les Foc follet Ícar Pàntalis Euforió Corifea Por Valentí Làmies Els faents Generalíssim Tresorer Orèada Fàmul Pater extaticus Corètides Pater profundus Pater seraphicus Doctor marianus Magna peccatrix Mulier samaritana Maria Ægiptiaca Mater Gloriosa Deute Aglàia Hegèmone Pigmeus Sobrenaturalista Empusa |
Llegeix-les amb atenció abans de començar la lectura, repassa-les quan siguis a la meitat i també en acabar. T'ajudaran a conduir-te en el camí de Faust.
- Per què Faust és una obra intemporal i avui la considerem una lectura clàssica?
- Per què Déu deixa Mefistòfeles temptar Faust?
- A quins artificis màgics recorren Mefistòfeles i Faust per aconseguir els seus objectius?
- Faust sempre necessita ajuda de Mefistòfeles? Hi ha moments en què Faust sembla tenir més poder que el diable?
- Quins punts en comú i quines diferències hi ha entre les dues amants de Faust? Com retrata l'obra les diferents figures femenines?
- Com arriba a la plenitud de la vida Homúnculus, l'home artificial, i per què?
- En alguna escena de la segona part hi ha indicis de penediment de Faust per haver traït Margarida?
- La curiositat humana empeny Faust a un desig de coneixement físic i espiritual il·limitat, fins al punt de pactar amb el diable. Quins extrems troba una persona quan persegueix el coneixement profund del món i de la vida? Creus que s'han de considerar l'ètica i la moral per davant dels objectius científics?
- Al llarg de l'obra, Faust es presenta com un savi, com un home apassionat, com un personatge cruel o, fins i tot, com un heroi d'intencions nobles: qui és l'autèntic Faust? Et sembla un personatge pla i ben definit?
- Penses que hi ha una lliçó moral més enllà de les aventures de Faust i Mefistòfeles?
Llegeix aquesta famosa escena d'El somni d'una nit d'estiu (1594-1597), en què es produeix la baralla entre Oberon i Titània, reis de les fades.
Compara el fragment amb l'episodi de la primera part de Faust en què intervenen Oberon, Titània i Puck: quines semblances i quines diferències trobes en la construcció de l'escena i el tractament dels personatges? Per què Goethe recupera alguns caràcters de l'obra de Shakespeare en aquest moment precís de Faust? En quin mes de l'any tenen lloc el fragment de Faust en què apareixen aquests personatges, i el El somni d'una nit d'estiu (para atenció al títol original de la comèdia en anglès)?
Escriu una reflexió sobre la influència d'El somni d'una nit d'estiu en la primera part de Faust i fes-ne la comparació.
Després, comparteix amb els companys de classe les teves reflexions, tot penjant el text al bloc de la classe.«Només mereix la llibertat
-i així mateix la vida- aquell qui té l'aptesa
de conquerir-la cada dia
enrondat de perills, de la infantesa
a la maturitat, i enllà fins a ésser vell,
sempre feiner.»(Acte cinquè, pàgina 502)
En grups de tres, busqueu parelles literàries famoses i feu una presentació amb Power Point, en què assenyalareu el nom dels enamorats, l'obra a què pertanyen, una imatge pictòrica de la parella i totes les qüestions que considereu rellevants. Si altres escriptors o artistes han refet o modernitzat les històries d'aquestes parelles, anoteu-ho també. Per exemple, Maria i Tony a West Side Story són una recreació de Romeu i Julieta, els amants més famosos que va crear William Shakespeare.
«Faust i Margarida», de James Jaques Joseph Tissot (1836 - 1902).
Si no n'heu encertat prous a la primera us recomanem que refresqueu la pàgina i hi torneu abans de mirar les solucions. Quan hàgiu acabat la lectura, podeu tornar a fer l'exercici per confirmar si heu après o no vocabulari nou.
Tu ja ets més prop de mi, Esperit de la Terra
dins ta xardor de vi novell devinc més fort
per fer-me amb els goigs i els horrors terrenals [...].
Ardor
| |
Frescor
| |
Amargor
| |
Dolçor
|
del passant agrumolla, sóc semblant.
Alegrar
| |
Molestar
| |
Formar grumolls
| |
Fer mal
|
la dignitat d'un home no tem dels déus l'altura,
ni l'abat la fantàstica paüra
del passadís estret voltat d'infern.
Vegetació
| |
Visió
| |
Gran por
| |
Foscor
|
aquesta galindaina. Si podies
dur-la sota cobert, oi que no te'n doldries
Estri de cuina
| |
Adorn
| |
Instrument musical
| |
Tipus de col·liri
|
Irem d'un foc a l'altre. Tu segueix.
Jo sóc com el qui endega
el casori, tu ets el pretendent.
Despertar un desig
| |
Avorrir
| |
Ofendre
| |
Acaronar
|
que als de ma cort vaig a donar,
cadascú com l'esmerçarà.
Guanyar
| |
Perdre
| |
Emprar (diners)
| |
Oblidar
|
quan he vingut, tot ras i sòlid,
i ara s'hi adreça l'enderroc.
Drecera
| |
Forat
| |
Paisatge
| |
Embolic
|
que els forts esperin ordres seves
i a un signe l'obeeixin.
Astúcia
| |
Torpor
| |
Força
| |
Alegria
|
accents, com toca a un esperit;
aleshores vosaltres
els doneu cos.
Encoratgem | |
Respirem
| |
Apaivaguem
| |
Construïm
|
d'homes, si no segurs, actius i lliures:
ve't aquí el meu deler.
Projecte
| |
Passió
| |
Visió
| |
Patiment
|
Sabeu explicar en què consisteixen els següents tòpics? Busqueu entre tots un exemple de Faust per a cadascun. Afegiu tots els exemples en un document de Word col·laboratiu i tindreu un repertori de tòpics literaris!
- El jove i l'ancià
- Locus eremus
- Locus amoenus
- Invocació de la natura
- Contemptus mundi
- El món a l'inrevés
- Carpe diem
- La vida com a camí
- Beatus ille
- Ubi sunt?
- La vida com a viatge marítim
- La mort com a coneixement de Déu
Trobeu aquests tòpics als missatges que us envolten en el vostre dia a dia? Per exemple, als anuncis de la televisió, a les revistes o als llocs web?
Vegeu-ne un exemple:
«El fet ho és tot; la glòria, buidor» Faust, de J. W. Goethe
© Grup62