Després de la lectura

Icona iDevice Emmirallats
Tirant va declarar el seu amor a Carmesina amb l'ajuda d'un mirall. Però també va ser un mirall el que va provocar un malentès i va distanciar els enamorats durant un temps.

Els miralls i els jocs de perspectiva són recursos literaris tradicionals. Els trobem en narracions tan populars com la Blancaneus o en mites clàssics com el de Narcís.


Narcís, Caravaggio
Font: http://upload.wikimedia.org

La relació de la vista amb els miralls és antiga. Per al filòsof Plató, a través de la mirada revelem una part del nostre ésser més profund. Per això hi ha teories que situen l'origen de l'amor en la mirada.

Si els miralls es manipulen, enganyen els enamorats, i això és el que passa al capítol CCLXXXIII de Tirant lo Blanc. Aquesta escena va tenir molt d'èxit literari i, com apuntàvem abans, la trobem a la comèdia Molt soroll per no res de Shakespeare.

Et proposem que llegeixis el fragment de Shakespeare que s'hi assembla, i que el comparis amb la ficció dels miralls projectada per la Viuda Reposada. Quines similituds i diferències hi trobes? Apunta-les a la graella com aquesta:

Tirant lo Blanc:
Rol del personatge 1
Rol del personatge 2 Rol del personatge 3 Rol del personatge 4 Descripció de l'engany Malentès provocat






         

 

Molt soroll per res:
Rol del personatge 1
Rol del personatge 2 Rol del personatge 3 Rol del personatge 4 Descripció de l'engany Malentès provocat






         


Coneixes altres exemples semblants? Quin és l'impacte dramàtic d'aquests conflictes en el ritme de l'obra?


Icona iDevice De qui parlem?
Ara que ja coneixeu els personatges de la novel·la (fins i tot les seves intimitats!), us proposem un altre repte: feu-ne perfils-endevinalles.

Escriviu, en parelles, totes les paraules que se us acudeixin per definir tres personatges de la novel·la (si són els protagonistes, podeu recuperar els mapes conceptuals que heu dibuixat abans). Prepareu una endevinalla visual com la següent, sense indicar-hi el nom del personatge:



Qui sóc?

Icona iDevice Banda sonora per a Tirant lo Blanc (1)

Els cavallers, les dames i els senyors de la cort també amenitzaven les vetllades amb música. Els moments musicals acompanyaven els torneigs, les reunions socials, els menjars i les estones per dansar. Així ho llegim als capítols de Tirant lo Blanc: recordeu aquestes escenes?


Dama medieval.
Font: http://www.medievalwalltapestry.com


En aquella època no existien les grans orquestres simfòniques ni les sales de concerts, però sí els joglars i el ministrers. La música que es feia a l'Edat Mitjana i després a les èpoques del Renaixement i del Barroc es diu «música antiga».

Els instruments de la «música antiga» eren diferents dels d'ara. Coneixeu els avantpassats del piano? I els de la guitarra?

Poseu nom als instruments musicals següents i ho sabreu!

Arpa Viola de gamba
Tiorba
Llaüt
Orgue Clavicèmbal Saltiri Guitarra








de






  

Icona iDevice Banda sonora per a Tirant lo Blanc (2)
Abans de la lectura heu escoltat una peça d'origen medieval: el «Cant de la Sibil·la». A continuació, us invitem a prosseguir la descoberta de la música antiga amb noves audicions.


Al·legoria de la música (segle xv), miniatura de Les Échecs amoureux.
Font: http://upload.wikimedia.org

Pareu atenció a les melodies següents: què us suggereixen? Quines emocions us transmeten? Per a cada fragment, hem pensat un títol inspirat a la novel·la... Els sabríeu lligar amb una música que ho representi?

Deixeu-vos emportar per la imaginació i per la història del cavaller Tirant lo Blanc: la música us donarà les respostes

 

...
...
...
...
...
...
aquella mirada constantinoble batega l'emperador no ho sap: hipòlit i l'emperadriu plany de tirant els consells de Carmesina dia de torneig

 

Icona iDevice De castell en castell... seguim les passes dels cavallers (1)
Els castells medievals que han sobreviscut al pas del temps ens recorden l'existència real dels grans senyors que intervenien en ficcions literàries com Tirant lo Blanc.

Conèixer els castells significa descobrir físicament uns espais amb gran presència a la novel·la i entendre no només l'arquitectura dels edificis, sinó també una part important de la bastida narrativa de l'obra. Per això, primer és saber si identifiqueu les parts principals d'un castell medieval:

Merlet

Plaça d'armes

Camí de ronda

Fossat

Torre de flanqueig

Barbacana

Torre de l'homenatge

Porta llevadissa o caladissa

Torre vigia

Murada

 

  

Icona iDevice De castell en castell... seguim les passes dels cavallers (2)
Ara que ja sabeu les parts d'un castell, us proposem dissenyar una ruta dels castells medievals catalans. Imagineu que el vostre centre fa un intercanvi amb una escola de Tòquio, i que aviat us visitarà un grup de joves estudiants japonesos. Frisen per fer una ruta medieval, ja que, enguany, han treballat a classe l'obra de Joanot Martorell i han comparat la cavalleria medieval amb els costums de l'antiga noblesa militar del Japó, és a dir, els samurais.

En grups de quatre o cinc, prepareu una ruta per exposar-la a classe. Cada grup ha d'organitzar la seva pròpia proposta i, entre tots, triar la que millor representi el passat medieval i la vida dels cavallers a Catalunya. A més, podeu afegir-hi altres aspectes culturals, com costums i festes medievals que se celebrin avui.


Castell de Cardona.
Font: http://www.tv3.cat/multimedia


No oblideu afegir a la presentació aquestes diapositives bàsiques:

  • Ruta real de castells amb imatges i mapa.
  • Apunts històrics dels espais que suggeriu visitar.
  • Relació de la ruta amb la cavalleria.
  • Fragments de textos literaris cavallerescos aplegats en un dossier de lectura que lliurareu als vostres companys japonesos en arribar.
  • Calendari de la ruta, mitjans de transport, allotjaments suggerits (si la ruta dura més d'un dia), i petit pressupost que caldrà per cobrir despeses.


Per començar a plantejar la sortida us recomanem mirar aquests vídeos:

Fem un vol (1)

Fem un vol (2)

Setmana medieval de Montblanc

Quina ruta és la més completa de totes les presentades a classe? Seria factible portar-la a terme? Potser podeu organitzar aquest viatge... mentre espereu els companys d'intercanvi!

Icona iDevice Drap de ras: la moda medieval
Imagineu... el Museu del Tèxtil de Barcelona programa una exposició sobre història de la indumentària a l'Edat Mitjana a partir de la literatura, sobretot de la novel·la Tirant lo Blanc. Han demanat la col·laboració dels experts i també dels lectors.

Per poder participar-hi amb la vostra proposta, primer heu de reconèixer els tipus de vestits de l'època. Aquí en teniu uns exemples:


Emperadriu bizantina, segle XII Emperador bizantí, segle XII Cavaller i reina, segle XIV
Noble franc, segle X Dama de Flandes, segle XV Dama alemanya, segle XV


































Fonts: http://upload.wikimedia.org i http://commons.wikimedia.org


La roba era un distintiu de classe: indicava a quin estament pertanyia la persona. Per exemple, el fet de portar teles acolorides ja indicava el poder adquisitiu de qui les portava, perquè tenyir els vestits era complicat i car.

A la novel·la hi ha referències a la roba dels personatges, les teles i els colors del segle xv. En parelles, recreeu tres dissenys diferents: un vestit de Carmesina, la roba de l'Emperador, la del Gran Carlemany o la del personatge que més us agradi.

Compileu totes les propostes en una presentació col·laborativa i tindreu una bona mostra de moda medieval. Quins dissenys s'ajusten més a les indicacions del llibre?
Icona iDevice Un menú per a Tirant lo Blanc
A l'Edat Mitjana, la cuina catalana era un referent a tot Europa. Sabíeu que un dels primers manuals gastronòmics europeus el va escriure un català? El llibre es deia Com usar bé de beure e menjar i l'autor, Francesc Eiximenis. Tracta els costums culinaris i de taula a Catalunya, i els compara amb els d'Alemanya, Anglaterra, França i Itàlia.

Comptem amb nombrosos receptaris medievals, manuals i documentació diversa sobre gastronomia, com ara el Llibre del Sent Soví (1324), una gran compilació de receptes i de tècniques de cuina que encara mantenim als nostres menús. N'és un altre exemple el Llibre del coch (escrit al voltant de 1480) del Mestre Robert de Nola.


Llibre del coch
Font:http://commons.wikimedia.org

Ara bé, tingueu en compte que aquest grau de refinament alimentari tan sols el podien gaudir les classes benestants, perquè era molt costós mantenir una cuina o aconseguir aliments variats, i perquè eren ben poques les persones que sabien llegir els receptaris.

A Tirant lo Blanc hi ha referències als àpats, als aliments i als espais per menjar: les recordeu? En parelles, busqueu un dels moments en què, a la novel·la, s'esmenten els costums culinaris i els aliments.

A partir de l'escena que trieu, us proposem confeccionar un pòster-menú per a una vetllada dels personatges de Tirant lo Blanc, on inclogueu la recepta d'uns dels plats explicada pas a pas segons l'estil medieval. Vegeu un exemple de recepta aquí.

Busqueu a la xarxa i a la biblioteca, i tracteu de respondre les preguntes següents mentre dissenyeu el menú: quins menjars eren populars al segle xv? Com es cuinaven els aliments? Quins estris s'empraven per preparar-los i per menjar-los? Quants plats hi havia als àpats? Existien normes d'educació que s'havien de seguir a taula?

Un cop resolta l'activitat... cuineu la recepta i inviteu els vostres companys a tastar-la!

Icona iDevice Ells cavallers, elles princeses?

Us heu preguntat algun cop com vivien les dones medievals? Sabeu què vol dir la paraula misogínia? Busqueu-la al diccionari.

Si feu una petita cerca sobre el rol de la dona a l'època medieval, descobrireu que pràcticament es restringia a l'àmbit domèstic i la procreació. Així ho constaten obres com L'espill de Jaume Roig i molts dels debats sobre la condició femenina habituals a l'Edat Mitjana.

Hi havia excepcions en què les dones nobles accedien a l'educació o exercien càrrecs d'importància social si eren reines d'un país. Tot i així, la gran majoria es dedicava a la costura, a la cuina o a la criança dels fills.


Reunió de dames amb la reina francesa Isabel de Baviera (ca. segle XV).
Font: http://upload.wikimedia.org


Il·lustració medieval de l'amazona mítica Pentesilea.
http://upload.wikimedia.org

Tirant lo Blanc reflecteix la imatge típica de la dona medieval, però creus que hi ha alguns personatges que trenquen una mica els convencionalismes?

A continuació mireu i escolteu aquests documents:

Les dones a l'Edat Mitjana

En parelles, trieu l'aspecte que més us hagi cridat l'atenció dels fragments audiovisuals. Relacioneu-lo amb el perfil femení que preferiu de la novel·la (Carmesina, Estefania, Plaerdemavida, l'Emperadriu, la Viuda Reposada, etc.) o amb altres elements de l'obra que reflecteixin el paper de la dona medieval. Quines conclusions extraieu de la comparació?

Imagineu que un diari us demana un article de dues pàgines sobre la vida de les dones a l'Edat Mitjana. Empreu la comparació anterior per escriure un text expositiu, i il·lustreu-lo amb una o dues imatges de l'època.

Trieu els millors articles de la classe i editeu una petita antologia de textos sobre aquest tema.

Icona de Pregunta iDevice Ets un expert en Joanot Martorell i Tirant lo Blanc? (1)
Comprova el grau de coneixement que has adquirit sobre la vida, l'època i l'obra de Joanot Martorell.

1) En saps prou? Durant el segle XV, el regne de València...
  
Es convertí en centre de la Corona d'Aragó
No tenia vida cultural
Patia una gran crisi econòmica

2) A la literatura del XV, destacaren autors valencians com...
  
Ramon Llull, Bernat Metge, Ausiàs March o Cerverí de Girona
Ramon Muntaner, Bernat Desclot, Francesc Eiximenis o el rei Jaume I
Ausiàs March, Jaume Roig, Jordi de Sant Jordi o Isabel de Villena

3) La cavalleria entra en declivi a partir del segle XIV a favor de...
  
La noblesa
La burgesia
El clergat

4) Les justes cavalleresques eren...
  
Combats individuals de dos cavallers
Combats d'equips de cavallers
Reptes de cavallers situats en indrets estratègics

5) Els torneigs de cavallers eren...
  
Reptes de cavallers situats en indrets estratègics
Combats individuals de dos cavallers
Combats d'equips de cavallers

6) Els passos d'armes eren...
  
Combats individuals de dos cavallers
Combats d'equips de cavallers
Reptes de cavallers situats en indrets estratègics

7) Les noveles cavalleresques...
  
Reflecteixen la realitat social amb versemblança
Narren aventures inversemblants i meravelloses
Expliquen llegendes exòtiques inspirades en el rei Artús

8) La matèria de Bretanya la constitueixen els relats sobre...
  
El rei Artús, Rotllan i Emma Bovary
El rei Artús, la reina Ginebra i els cavallers de la Taula Rodona
L'Emperador de Constantinoble, Guillem de Varoic i les croades

9) A Catalunya, durant el segle XIV, la matèria de Bretanya es recrea en els poemes narratius...
  
Blandín de Cornualla i La Faula de Guillem de Torroella
El cavaller de la carreta i Perceval
L'Odissea i l'Eneida

10) Joanot Martorell va néixer a...
  
Londres
Gandia
València

Icona de Pregunta iDevice Ets un expert en Joanot Martorell i Tirant lo Blanc? (2)
11) Martorell va intercanviar quatre lletres de batalla amb...
  
Joan de Monpalau, Jaume Ripoll, Felip Boïl i Gonçalbo d'Híjar
Bernat Fenollar, Jaume Gassull, Joan Roís de Corella i Ausiàs March
Ningú: a Joanot Martorell no li agradava lluitar, s'estimava més escriure

12) Marotrell començà a escriure Tirant lo Blanc...
  
El 5 d'abril del 1490
El 27 de setembre del 1480
El 2 de gener del 1460

13) Martí Joan de Galba va rebre Tirant lo Blanc...
  
Com a regal d'aniversari
Com a penyora per un prèstec
Com a premi per haver guanyat una justa

14) La primera edició de la novel·la és de...
  
1490
1480
1470

15) L'impressor era...
  
Joan de Monpalau
Martí Joan de Galba
Nicolau Spindeler

16) Tirant lo Blanc aviat es traduí al...
  
Castellà i italià
Italià i anglès
Castellà i francès

17) Miguel de Cervantes va elogiar Tirant lo Blanc i la considerà el millor llibre del món a...
  
Novel·les exemplars
El Quixot
Viatge del Parnàs

18) Tirant lo Blanc era un cavaller oriünd de...
  
Bretanya
Anglaterra
València

19) El mestre de cavalleria de Tirant llegia fragments de...
  
El llibre de l'ordre de cavalleria
L'Arbre de batalles
Curial e Güelfa

20) L'enfrontament entre Tirant lo Blanc i el senyor de Vilesermes es produí perquè...
  
La Bella Agnès havia regalat un fermall a Tirant
La filla del rei d'Anglaterra havia fet honors al senyor de Vileshermes i no a Tirant
El senyor de Vilesermes havia robat el cavall de Tirant

Icona de Pregunta iDevice Ets un expert en Joanot Martorell i Tirant lo Blanc? (3)
21) Simó de Far avisa al Mestre de Rodes que...
  
Tirant lo Blanc comanda l'exèrcit enemic
Els mamelucs preparen un atac
El dia del setge plourà a bots i barrals

22) Un cop Tirant arriba a Constantinoble per primer cop i es presenta, l'Emperador el nomena...
  
Capità dels exèrcits
Cèsar de l'Imperi
Duc de Rodes

23) Estefania és fillastra de...
  
El rei de Tremicèn
El rei de Fes
El duc de Macedònia

24) La dida de Carmesina es diu...
  
Viuda Reposada
Plaerdemavida
Eliseu

25) Diafebus s'enamora de...
  
L'Emperadriu
Estefania
Ricomana

26) Estefania categoritza trés menes d'amor que són:
  
La virtuosa, la profitosa i la viciosa
La cortesa, la sensual i la mística
La cavalleresca, la humana i la platònica

27) El segon engany amb què la Viuda Reposada intenta separar Tirant i Carmesina...
  
És una representació teatral a la cambra de Carmesina
És una ficció muntada amb disfresses i miralls
És un ball de màscares en què la Viuda es declara a Tirant vestida d'hortolà

28) El cavaller Espèrcius coneix la donzella convertida en drac a...
  
L'illa de Lango
L'illa de Rodes
L'illa de Mallorca

29) Escariano, rei d'Etiòpia, segresta...
  
Plaerdemavida
Maragdina
Tirant lo Blanc

30) L'Emperadriu de Constantinoble es casa en segones núpcies amb...
  
Hipòlit
Diafebus
Espèrcius


«Ni la virtut, ni el poder no es troben en les riqueses, sino en l'ànim virtuós i enginyós.» Tirant lo Blanc, Joanot Martorell

© Grup62